08 September 2010

Konsep Idkhal as-surur pada sambutan hari raya


Ustaz Zainudin Hashim

Idkhal as-surur bermaksud (memasukkan rasa senang/gembira) kepada ahli keluarga khususnya pada menyambut hari raya adalah satu amalan sunat yang pernah ditunjukkan oleh baginda Rasulullah s.a.w.

Kerana Idkhal as-surur itu bermatlamat agar dapat mewujudkan rasa gembira, mesra, kasih sayang antara sesama insan terutamanya terhadap kedua ibu bapa, adik beradik, sanak saudara atau kaum kerabat, jiran tetangga, sahabat handai, kanak-kanak dan anggota masyarakat amnya.


Ia adalah amalan mulia yang boleh dikatakan berpaksi kepada firman Allah SWT menerusi ayat 13 surah al-Hujurat (49) yang bermaksud: “Wahai manusia! Sesungguhnya Kami (Allah) menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan, menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal.”

Jelas ayat di atas menggambarkan kepada kita bahawa matlamat utama penciptaan manusia di muka bumi ini adalah untuk berbaik-baik berdasarkan perkenalan sesama mereka, bagi mengeratkan hubungan intim di kalangan mereka.

Islam telah menetapkan garis panduan yang utuh dengan memasukkan rasa senag dan gembira di kalangan mereka sendiri bagi menjalani kehidupan yang penuh harmoni dan kedamaian yang hakiki.

Bagaimana keberkesanan idkhal as-surur di kalangan anggota masyarakat dijayakan?

Ia boleh diadaptasi menerusi pelaksanaannya secara praktikal:

1- Idkhal as-surur terhadap kedua-dua ibu bapa Iaitu dengan menunjukkan sikap hormat serta kasih terhadap mereka berdua, bukan kerana dengan kedatangan Syawal, malah sepanjang masa, kerana dengan sikap positif itu akan menggembirakan hati mereka dan tidak jadi masalah bagi mereka merestui setiap tindakan yang terbit dari diri anak-anak.

2- Idkhal as-surur terhadap adik-beradik Saling hormat-menghormati antara adik-beradik akan melahirkan rasa suka, mesra, kasih, dengan erti kata yang tua mengasihi yang muda dan yang muda menghormati dan mengasihi yang lebih tua.

3- Idkhal as-surur terhadap sanak saudara/kaum kerabat Dengan menziarahi bapa serta ibu saudara, sepupu dan sebagainya dengan penuh erat khususnya pada hari raya, akan menambahkan keutuhan kekeluargaan, kerana apabila seseorang itu menziarahi bapa saudaranya pada hari raya sebagai contoh, dia tidak akan ditanya kenapa dia datang, berbanding dengan hari biasa, jika ada kunjungan ziarah diadakan, sudah pasti tanggapan bapa saudara bahawa anak saudaranya itu mahu pinjam wang atau sebagainya.

Kesempatan bertemu perlu dimanfaatkan dengan memohon maaf, apatah lagi sebagai pangkat anak saudara, dengan cara ini akan menimbulkan rasa kasih bapa saudara terhadapnya, matlamat Idkhal as-surur tercapai dengan salang bermaafan.

4- Idkhal as-surur terhadap jiran tetangga, sahabat handai. Ia boleh dibuktikan dengan saling bermaafan, bertukar-tukar juadah hari raya untuk sama-sama rasa masakan masing-masing, menyahut undangan untuk ke rumah mereka dan mengundang mereka ke rumah kita. Kerana menyahut undangan mereka walaupun kesibukan dengan kunjungan dan sebagainya, akan membahagiakan tuan rumah yang rasa bangga dengan kehadiran, maka akan tercapailah maksud kegembiraan pada hari raya, ia tidak perlu menunggu apabila ada anjuran rumah terbuka.

5- Idkhal as-surur terhadap kanak-kanak Mereka adalah golongan yang sentiasa bersyukur terhadap apa yang mereka terima dari tuan rumah, apatah lagi mereka digembirakan dengan pemberian duit raya yang semakin tersohor mutakhir ini, walaupun ia mungkin diadaptasi dari budaya kaum lain, namun pendekatannya tidak merosakkan intipati ajaran Islam.

Mudah-mudahan dengan kesyukuran yang mereka tunjukkan itu, menjadi penyebab keluasan rezeki bagi mereka yang memberikan duit raya tersebut. – lanh _

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Laundry Detergent Coupons