27 September 2010

Teks Lengkap Pidato Ahmadinejad Di PBB 24 September 2010


Bismillahirrahmanirrahim

Al-Hamdulillahi Rabbil ‘Alamin. Wassalamu ‘ala Sayyidina wa Nabiyyina Muhammad, wa Alihi at-Thahirina wa Shahbihi al-Muntajabina wa ‘ala Jami'i al-Anbiya wa al-Mursalin...

Salam dan shalawat kepada para Nabi Ilahi, khususnya Nabi Muhammad Saw, Ahbul Bayt yang suci, para sahabat terpilihnya dan kepada seluruh para Nabi Ilahi...

Allahumma ‘Ajjil li Waliyyika al-Faraj, wal'afiata wa an-Nashr. Waj'alna min Khairi Ansharihi wa A'awanihi, wal Mustasyhadina baina Yadaih...

Wahai Allah Yang Maha Besar! Percepat kemunculan Wali-Mu disertai dengan keselamatan dan kemenangan. Jadikan kami sebagai penolong dan pendukung terbaiknya dan senantiasa berkorban di jalannya...

Ya Allah yang Maha Besar! Mempercepat munculnya Guardian anda disertai dengan keselamatan dan kemenangan. Membuat kita sebagai penolong dan pendukung terbaik dan selalu membuat pengorbanan di jalan ...

Bapak Ketua dan rakan-rakan yang mulia ...

Saya berterima kasih kepada Allah SWT yang masih memberikan kesempatan untuk hadir lagi di Perhimpunan Agung PBB sesi ini. Pada awal pidato, saya ingin mengingatkan semua yang hadir untuk memberikan penghormatan mereka kepada para korban bencana banjir yang melanda Pakistan. Saya ingin belasungkawa untuk mereka yang tertinggal di belakang, kerajaan dan bangsa Pakistan. Pada kesempatan ini saya juga menjemput semua untuk segera membantu sesama manusia sebagai kewajipan manusia.


Di sini, saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada pihak pengurusan Perhimpunan Agung PBB.

Dalam beberapa tahun terakhir, saya telah bercakap di depan anda tentang beberapa harapan, kecemasan, krisis keluarga, keselamatan, kemuliaan manusia, ekonomi, iklim, harapan untuk keadilan dan keamanan yang berterusan.

Kini, pengurusan daya sistem Kapitalisme dan di dunia selepas abad telah berakhir. Sistem Kapitalisme tidak dapat memberikan jawapan yang tepat dengan tuntutan masyarakat. Untuk itu saya akan cuba untuk menggambarkan parameter sistem yang paling tepat untuk masa depan dengan melihat dua faktor utama kegagalan yang ada.

Pertama, Bagaimana Paparan dan Keyakinan

Anda semua tahu tentang misi yang dibawa oleh para nabi Ilahi. Mereka dihantar untuk memanggil umat manusia semua untuk monoteisme, cinta dan keadilan. Mereka menghantar keluar jalan bagi manusia untuk mencapai kebahagiaan. Nabi Ilahi mengajak orang untuk berfikir dan pengetahuan untuk lebih mengenal alam. Mereka juga dihantar untuk memperingatkan orang akan kesyirikan dan egoisme.

Sifat seruan para Nabi adalah satu. Setiap Nabi menegaskan Nabi sebelumnya dan memberikan khabar gembira tentang kedatangan Nabi baru. Nabi Ilahi memperkenalkan agama sesuai dengan kapasiti manusia dan lebih sempurna dari sebelumnya. Semua ini berjalan melalui kepada Nabi Muhammad SAW, yang membahas agama nabi akhir sempurna.

Sesuai dengan perjalanan ini hanya sombong dan para penyembah dunia cuba untuk menghalang daya tarikan jelas ini dan naik ke mesej para nabi.

Para pengikut kenaikan Nimrod kepada Nabi Ibrahim, para pengikut Firaun di hadapan Nabi Musa dan para penyembah dunia terhadap Nabi Isa dan Nabi Muhammad saw. Dalam abad terkini, dengan alasan bahawa mereka telah melakukan ketidakadilan yang mengaku orang beragama di Barat pada Zaman Tengah, semua nilai, moral ditafsirkan sebagai faktor kemunduran dan meletakkannya berhadapan dengan ilmu pengetahuan dan rasionalitas.

Penamatan hubungan manusia dengan Sky manusia secara real telah memutuskan untuk melakukan dengan alam sendiri.

Manusia yang mempunyai potensi untuk mengetahui esensi alam dan pencari kebenaran, keadilan dan cenderung kesempurnaan, kemurnian dan Cantik dan menjadi wakil Allah di muka bumi telah berubah menjadi kehadiran yang terbatas dalam bahan. Kewajipan manusia ditakrifkan tidak lebih daripada usaha untuk sampai pada individu yang nikmat. naluri manusia telah menggantikan esensi dari sifat-sifat manusia.

Semua orang dan bangsa-bangsa dianggap sebagai saingan masing-masing. Kebahagiaan adalah seorang individu atau bangsa ditakrifkan dengan mengganggu, membunuh dan membinasakan orang lain. pertikaian Merusak ada sebagai asas untuk mengatur hubungan manusia dengan konstruktif dan saling menggantikan Interaksi sempurna.

Ibadah dan hegemoni modal telah menggantikan monoteisme yang merupakan rahsia persatuan dan cinta.

Semua tindakan pembangkang yang luas terhadap nilai-nilai ilahi telah membuka jalan bagi perhambaan dan kolonialisme.

Besar bahagian dari dunia di bawah kekuasaan negara-negara Barat. Puluhan juta orang telah menjadi budak dan puluhan juta keluarga telah tersebar. Semua sumber kekayaan, dan hak-hak budaya bangsa-bangsa terjajah telah dijarah. Tanah air diduduki dan masyarakat adat telah dibantai dan dipermalukan.

Tetapi dengan kebangkitan bangsa, kaum imperialis semakin terpencil dan kemandirian bangsa dan diakui. Harapan akan kehormatan, kesejahteraan dan keselamatan telah hidup di tengah-tengah bangsa-bangsa. Pada hari-hari awal abad terkini, slogan-slogan indah kebebasan, hak asasi manusia (HAM) dan demokrasi telah mencipta banyak harapan yang menjadi ubat penawar untuk luka-luka dalam masih menganga. Tapi sekarang bukanhanya harapan mereka tidak menyedari, kenangan bahkan lebih pahit dari masa lalu dalam sejarah tercatat dalam memori.

Dalam dua Perang Dunia, pendudukan Palestin, perang Korea dan Vietnam, di Iraq-Iran perang, pendudukan Iraq dan Afghanistan dan dalam perang di Iraq, beratus-ratus juta orang tewas, terluka dan menjadi pelarian.

Keganasan, narkotika pengeluaran, kemiskinan dan ketimpangan sosial telah semakin meluas. rampasan kuasa yang disokong kerajaan Berbagai dan diktator di Amerika Selatan Barat telah melakukan kejahatan luar biasa.

Alih-alih melucutkan, pengeluaran dan simpanan senjata nuklear, biologi dan kimia bahkan lebih luas. Dunia ini sekarang berada dalam ancaman yang lebih besar.

Dengan demikian, tampaknya apa yang berlaku adalah bahawa pelaksanaan tujuan kaum imperialis dan pemilik budak, tapi kali ini dengan slogan-slogan yang baru.

Kedua, faktor Global Pengurusan dan Sistem Sovereign

Masyarakat dan PBB dibentuk dengan slogan keamanan dan keselamatan, dan melindungi hak asasi manusia.

Mekanisme pengurusan yang berlaku di seluruh dunia dapat dipelajari oleh membedah tiga peristiwa.

Pertama: 11 September bahawa telah mempengaruhi dunia sekitar 10 tahun.
- Dalam tiba-tiba ditayangkan di seluruh dunia rakaman pelbagai serangan terhadap menara kembar.
- Tentang semua ahli politik kerajaan dan memimpin mengutuk serangan.
- Motor propaganda bergerak dan dunia berada di ambang ancaman besar dengan nama keganasan dan mengumumkan bahawa satu-satunya jalan keluar adalah pencerobohan tentera Afghanistan.
- Pada akhirnya, Afghanistan dan Iraq akan diduduki.

Sila ambil perhatian;

Mendakwa bahawa serangan 11 September telah mengorbankan kira-kira 3,000 orang dan kami sangat menyayangkan ini. Namun di Afghanistan dan Iraq hingga kini beratus-ratus ribu mati dan berjuta-juta orang lain terluka serta pertengkaran terus meningkat setiap hari.

Berkaitan pelaku serangan 11 September, ada tiga pendapat:

1 - kumpulan pengganas yang sangat kuat dan rumit yang berjaya menembusi seluruh lapisan keselamatan dan perisikan AS. Pendapat ini disebarkan oleh kerajaan Amerika.
2 - Beberapa pihak di kerajaan Amerika Syarikat untuk membuat perubahan dalam proses kelesuan ekonomi Amerika dan penguasaan dari Washington ke Timur Tengah serta usaha untuk menyelamatkan rejim Zionis. Majoriti orang Amerika, bangsa-bangsa, dan juga ahli politik dunia yang percaya pada pendapat ini.
3 - Sebuah kumpulan pengganas yang disokong dan dimanfaatkan oleh kerajaan AS pada waktu itu. Nampaknya pendapat ini yang mempunyai sokongan paling sedikit.

Dokumen yang paling penting dari tuduhan mengangkat adalah beberapa pasport dari puing-puing berat dan sebuah video dari orang yang tidak jelas di mana dia tinggal. Namun, ia menyebutkan bahwa sebelumnya telah terlibat dalam kontrak perdagangan minyak dengan sejumlah Amerika Syarikat tingkat tinggi. Ingin menyarankan bahawa kerana kebakaran dan letupan, tidak ada rehat bagi para pelaku serangan itu.

Ada beberapa pertanyaan mendasar yang belum terjawab
1 - Apakah logik tidak membenarkan bahawa kajian serius pertama harus dilakukan oleh kumpulan-kumpulan bebas dan kemudian mengenalpasti semua pelaku dan menentukan program untuk mengambil tindakan terhadap mereka.
2 - Bila pendapat kerajaan AS diterima, apakah tindakan terhadap kumpulan pengganas, adalah pencerobohan luas, peperangan tidak teratur, dan pembunuhan ratusan ribu orang?
3 - Tidak seperti cara Iran mungkin dilakukan dalam menangani kumpulan Rigi pengganas yang telah membuat Iran mengorbankan 400 orang dan mencederakan? Dalam operasi yang dilancarkan oleh Iran tidak ada nyawa tak berdosa hilang.

Dicadangkan bahawa PBB harus membentuk pasukan-berkaitan serangan carian fakta 11 / 9 sehingga sejumlah pihak tidak melarang penyampaian pendapat yang berkaitan dengan masalah ini.

Di sini, saya ingin mengumumkan bahawa Republik Islam Iran, tahun depan, akan menjadi tuan rumah persidangan bertujuan untuk mengenal pasti dan mencari mekanisme untuk menangani keganasan. Untuk itu, saya menjemput para pegawai dunia, pemikir, intelektual, dan penyelidik untuk menghandiri persidangan ini.

Kedua: Pendudukan Palestin

Bangsa Palestin tertindas selama 60 tahun di bawah pendudukan rejim Zionis Israel, dan mereka tidak mendapat kebebasan, keselamatan dan hak-hak-hak kedaulatan. Tetapi bahkan mengakui kewujudan para penyerang.

Sampai sekarang perang Zionis, Israel 5 kali. Rejim melakukan perang terburuk terhadap Lubnan dan Gaza kerana membantai warga tak berdosa. Zionis Israel juga melanggar semua undang-undang antarabangsa dan bahkan menyerang sebuah konvoi kapal membawa bantuan kemanusiaan dan orang yang tidak bersalah dibantai.

rejim Zionis Israel mendapat sokongan dari beberapa negara Barat. Rejim juga selalu menggerunkan dan meneror tokoh wilayah Palestin dan negara-negara lain. Bahkan penyokong dan penentang Zionis Israel Palestin menyandang status kes pengganas dan anti-Yahudi, dan terus mendapat tekanan. Semua nilai bahkan kebebasan bercakap di Eropah dan rejim Zionis AS diberangus.

Semua penyelesaian gagal diselesaikan kerana tidak memperhatikan hak-hak rakyat Palestin.

- Jika sejak awal, mengiktiraf hak kedaulatan rakyat Palestin bukan rejim pendudukan Zionis mengakui Israel, apakah kita akan menyaksikan semua kejahatan yang terjadi?!!
- Proposal kami adalah kembalinya pelarian Palestin ke tanah air mereka dan merujuk pada pungutan dari semua Palestin untuk menentukan kedaulatan dan bentuk kerajaan.

Ketiga: Tenaga Nuklear

Tenaga nuklear, bersih, murah, dan merupakan kenikmatan ilahi yang juga salah satu alternatif terbaik untuk mengurangkan pencemaran bahan bakar fosil.

Nuklear Non-Proliferasi Nuklear (NPT) untuk membolehkan semua ahli untuk memanfaatkan nuklear awam tanpa batas, dan bahkan Badan Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) tugas untuk menyokong dan melindungi sisi undang-undang dan teknikal.

bom nuklear adalah senjata anti-kemanusiaan harus dimusnahkan total. NPT juga melarang pengeluaran dan simpanan bom nuklear, bahkan peringkat perlucutan senjata nuklear sebagai sebuah keperluan.

Tapi mempertimbangkan apa jumlah senjata nuklear juga merupakan ahli Majlis Keselamatan (BOC), Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

- Mereka bahkan menilai tenaga nuklear sebagai bom, dan berusaha untuk memonopoli dan menekan IAEA untuk menyekat pemilikan tenaga nuklear hanya untuk segelintir negara.
- Pada masa yang sama, negara yang stok bom nuklear dan memproduksinya. Tentu saja anda mendengar bahawa kerajaan AS tahun ini diperuntukkan 80 bilion dolar untuk bom nuklear.

Dasar seperti ini tidak hanya membuat perlucutan senjata tidak disedari, tetapi bahkan ada perluasan senjata nuklear dalam beberapa bidang, termasuk pendudukan Israel rejim Zionis dan pengancam.

Ini adalah dicadangkan sebagai untuk tahun 2011 dinamakan sebagai perlucutan senjata nuklear, tenaga nuklear bagi semua, senjata nuklear tidak untuk sesiapa pun.

Dalam semua masalah ini, PBB tidak boleh melakukan langkah penting. Sangat disayangkan bahawa dalam dekad yang diberi nama Dekad Keamanan, itu adalah perang, pencerobohan dan pendudukan. Bahkan ratusan ribu orang tewas dan terluka, yang terus tumbuh kerana permusuhan dan kebencian.

Ayah dan ibu!

Baru-baru ini, kita menyaksikan tindakan kejam dan anti-kemanusiaan membakar Al-Quran. Al-Quran adalah kitab syurga dan mukjizat kekal Nabi Islam juga menyeru keadilan penghambaan yang Mahakuasa,, cinta untuk orang lain, pembangunan pemikiran, bumi dan kontemplasi, pertahanan orang-orang miskin, dan perlawanan terhadap zalim , dan nama baik para nabi Allah seperti Nuh, Ibrahim, Ishak, Yusuf, Musa, dan Isa, dan membenarkan mereka.

Mereka membakar Al-Quran untuk membakar seperti alam dan Maarif tetapi sifat tidak boleh dibakar, al-Quran sebagai Allah Maha Tinggi dan sifat abadi. Tindakan dan semua tindakan yang memperdalam jurang dan jarak antara bangsa-bangsa, suatu tindakan Setan. Harus waspada untuk mengelakkan agar tidak terjebak dalam perangkap Setan. Saya mewakili rakyat Iran, menghormati semua buku di langit dan para pengikutnya.

Ini al-Quran dan ini adalah kitab suci, keduanya sangat terhormat bagi kami.

Dear Kolega!

Selama bertahun-tahun telah jelas membuktikan ketidakefektifan kapitalisme berfikir, pengurusan global, serta sistem yang ada, dan sebahagian besar kerajaan dan bangsa menuntut perubahan mendasar dan pelaksanaan keadilan dalam hubungan antarabangsa. Kerana ketidakmampuan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu adalah suatu struktur yang tidak adil. Dengan hak veto, kekuatan utama tertumpu pada Majlis Keselamatan dan tiang utama, iaitu Perhimpunan Agung telah terpinggir.

Pada dekad kebelakangan ini, sekurang-kurangnya satu ahli tetap Majlis selalu di salah satu sisi pertikaian. Ketika seorang hakim atau jaksa menempatkan diri di salah satu pihak yang bertikai, bagaimana ia boleh diharapkan untuk bertindak secara proporsional hak veto diberikan untuk memberikan kekebalan untuk menyerang dan menduduki.

Dalam perbincangan nuklear, jika Iran mempunyai hak veto, apakah sikap Majlis Keselamatan dan Pengarah Agung IAEA akan bertindak seperti hari ini?

Sayang saudara-saudara!

PBB adalah koordinasi pusat dan pengurusan kolektif dunia yang paling penting. struktur harus disemak sehingga semua kerajaan dan bangsa bebas untuk menyertai secara aktif dan konstruktif dalam pengurusan global. Hak veto harus dihapuskan, dan Majlis Umum PBB harus menjadi tiang utama saat Setiausaha Agung PBB menjadi individu yang paling bebas dan seluruh sikap dan dasar perlu diluluskan oleh Perhimpunan Agung dan di jalan keadilan dan menghapuskan diskriminasi.

Ketika menyatakan pendapat dan menegakkan keadilan, Sekjen PBB tidak harus ditekan secara paksa atau negara mana markas PBB berada. Dicadangkan bahawa dalam tahun ini dan dalam sesi khas Perhimpunan Agung PBB melangkah untuk menyemak semula dan menyelesaikan struktur PBB. Republik Islam Iran mempunyai banyak proposal dan bersedia untuk menyertai secara konstruktif dan aktif.

Ayah dan ibu!

Saya tegas menyatakan bahawa pendudukan dari berbagai negara dengan alasan untuk memaksakan kebebasan dan demokrasi adalah jenayah yang tidak akan dimaafkan.

Dunia memerlukan kasih sayang lebih banyak logik, keadilan, dan penyertaan dari semua pihak bukan logik kuasa, monopoli, unilateralisme, perang, dan ancaman. Dunia memerlukan pengurusan orang kudus sebagai nabi Allah SWT.

Dua iaitu wilayah geografi yang luas, Afrika dan Amerika Latin telah melalui pelbagai transformasi penentu selama satu dekad, dasar baru ini benua di dunia yang semuanya didasarkan pada kecenderungan persamaan, kesatuan lebih solid, dan nasionalisasi semua kaedah pembinaan, dan pembangunan negara mereka. Banyak kepentingan rakyat di dua kawasan ini telah diamankan. Perisikan dan pengurusan para pemimpin kedua-dua benua harus menyelesaikan masalah krisis dan serantau tanpa campur tangan imperialisme trans-regional. Dalam beberapa tahun terakhir, Republik Islam Iran telah mengembangkan hubungan yang menyeluruh dengan Amerika Latin dan Afrika.

Adapun Iran mulia,

Perisytiharan Teheran yang merupakan langkah besar dalam mewujudkan kepercayaan konstruktif yang didirikan sesuai dengan dasar kerajaan dan Brazil proporsional manusia dan Turki, dan yang digabungkan dengan kekraban Iran, walaupun resolusi sinisme dan haram, namun deklarasi ini masih berlaku.

Kami telah melaksanakan komitmen kami untuk melebihi undang-undang IAEA tetapi kita tidak akan pernah menerima paksaan haram. Disebutkan bahawa merepresi cara, mereka cuba untuk memaksa Iran untuk dialog. Pertama, Iran selalu siap untuk dialog berdasarkan prinsip hormat dan keadilan. Kedua, dengan cara yang tidak didasarkan pada prinsip penghormatan terhadap bangsa-bangsa telah lama terbukti tidak berkesan.

Mereka yang menghadapi logik ketat bangsa Iran dengan ancaman dan hukuman telah dasarnya mengorbankan sisa-sisa prestij Majlis Keselamatan serta kepercayaan dari bangsa ini lembaga yang penting, dan sekali lagi membuktikan bahawa Dewan ketidakadilan.

Ketika bertindak seperti itu terhadap bangsa yang besar dalam sejarah Iran yang dikenali dengan nama-nama saintis, penyair, bijaksana, seniman, dan budaya, tamadun, dan kekudusan, kehambaan kepada Allah, dan tuntutan keadilan, bagaimana mereka boleh dipercayai oleh bangsa-bangsa lain.

Saya rakan!

Semua orang tahu bahawa sistem kapitalisme dan imperialisme dalam pelbagai kaedah pengurusan global telah gagal, dan bukan hanya era perhambaan dan kolonialisme, tetapi era dominasi dunia telah berakhir dan tertutup jalan untuk membina semula empayar.

Kami telah menyatakan bahawa kami bersedia untuk tampil di podium ini di sebuah acara bebas daripada perdebatan serius dengan pegawai Amerika Syarikat, dalam rangka untuk menyampaikan pendapat kami kepada anda secara telus tentang isu-isu penting dunia. Di sini, juga, kami mencadangkan bahawa perdebatan tidak diadakan setiap tahun pada Perhimpunan Agung PBB dalam dialog rangka merealiasikan konstruktif.

Kalimat terakhir. Mitra dan saudara-saudara!

bangsa Iran dan majoriti kerajaan menentang bangsa dan dunia pengurusan diskriminasi dari arus di dunia. Ini memerlukan pembaikan mendasar dari pengurusan untuk diingat adalah tidak berperikemanusiaan dan telah mencapai titik akhir dan jalan buntu.

Meningkatkan keadaan dunia dan perwujudan ketenangan dan kebahagiaan, menuntut penyertaan dari semua pihak, pemikiran yang jernih, dan pengurusan ilahi dan manusia.

Kita semua percaya keadilan yang merupakan faktor utama untuk keamanan, keselamatan malar, dan perluasan kasih sayang antara orang-orang dan bangsa-bangsa. Realisasi tujuan, hak, dan kemuliaan manusia harus dicari di bawah naungan keadilan, dan jauh dari kejahatan, ketidakadilan, dan pencemaran nama baik.

Inti manusia diwujudkan dalam cinta dan menghormati orang lain dan kebaikan, dan kasih sayang adalah landasan terbaik dalam mengatur hubungan manusia dan bangsa-bangsa.

Vahshi Bafaqi, seorang penyair Iran mengatakan,

"Jika anda telah meneguk air kehidupan, jika tidak ada cinta anda maka anda akan mati."

Rakan makhluk manusia bukan rival dan pesaing dalam proses membina sebuah dunia yang penuh dengan kemurnian, keamanan, dan kesejahteraan, tetapi penolong satu sama lain.

Orang yang menemukan sukacita dalam kesedihan orang lain dan mencari kesejahteraan mereka dalam kemiskinan orang lain, dan mencari keselamatan di ketidakamanan orang lain, orang-orang yang menganggap dirinya superior dari orang lain, mereka benar-benar telah keluar dari ruang lingkup kemanusiaan dan berada di pusat iblis.

Ekonomi dan hotel merupakan sarana untuk tunduk kepada orang lain, menguatkan persahabatan, dan kesempurnaan hubungan manusia bermakna, bukan sarana untuk menjajah dan bersombong-sombong.

Lelaki dan wanita saling melengkapi satu sama lain dan keluarga dan hubungan suci, penuh kasih, dan yang berlangsung selama dua pasangan pada pusatnya, memastikan kesinambungan dan generasi bimbingan. Kenikmatan sangat penting, adalah perluasan dari cinta dan pembaikan masyarakat.

Perempuan adalah manifestasi dari keindahan Allah dan merupakan pusat bertanggung jawab untuk penyebaran kasih sayang dan cinta, menjaga kesucian dan kelembutan masyarakat.

kehidupan kasar dan perilaku perempuan dan halangan mereka hak-hak dasar kasih sayang dari lelaki dan pasangannya, akan membuat orang kekerasan dan menyebabkan kerosakan tidak dapat diperbaiki.

Kebebasan adalah hak ilahi untuk digunakan dalam perkhidmatan keamanan dan kesempurnaan manusia. Pemikiran penentuan soleh dan benar merupakan kunci untuk menyeberang kehidupan tayyibah, penuh harapan, semangat, dan keindahan.

Ini adalah janji Allah yang akan mewariskan bumi kepada orang-orang kudus dan soleh, dan mereka yang dibebaskan dari belenggu kebanggaan akan mengendalikan dunia dan ketika itu tidak ada lagi jejak kesedihan, diskriminasi, kemiskinan, ketidakamanan, dan serangan. Ketika tiba hari sukacita ilahi dan pembangunan manusia sangat penting. Semua keadilan pengadu manusia dan kebebasan telah menunggu dan berjanji.

Lelaki Sempurna, seorang hamba Allah swt tulus, dan pecinta kejujuran manusia, yang ayahnya adalah keturunan Nabi Islam, dan ibunya adalah keturunan orang-orang Kristian bersama-sama dengan Isa bin Mariam as, dan orang-orang yang soleh lain sedang menunggu sampai realisasi masa itu tiba dan mereka untuk membantu semua umat manusia. Haruskah kita mencengkeram satu sama lain dan tangan kita di depan mereka dengan cuba.

Salam untuk cinta dan perhambaan, salam untuk keadilan dan kebebasan, ucapan dengan sifat-sifat manusia, manusia sempurna, seorang penolong manusia yang sejati dan benar, dan salam kepada anda dan semua soleh dan kudus. (IRIB / AK)

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Laundry Detergent Coupons