08 September 2010

Taati agama ketika menyambut raya - Dr Haron Din


Dato' Dr Haron Din

SOALAN:Tidakkah sambutan hari raya di Malaysia sejak akhir-akhir ini menyimpang daripada ajaran Islam kerana lebih mementingkan adat daripada agama. Lebih bersukaria daripada mensyukuri nikmat Allah. Lebih berseronok daripada yang sepatutnya. Apakah pandangan Dato' dalam perkara ini. -RAUDAH SAKINAH, Bukit Jelutong, Shah Alam

JAWAPAN: Menyambut hari raya dalam erti kata bergembira dan bersukacita setelah sempurna berpuasa pada bulan Ramadan adalah dituntut oleh syarak.


Berpakaian baru dan indah sebagai menzahirkan tanda nikmat syukur kepada nikmat Allah adalah juga dituntut.

Berziarah mensiarahi, bermaaf-maafan juga adalah dituntut syarak.

Berjamu selera dan menjamu tetamu mengikut kemampuan masing-masing juga dituntut.

Menziarahi kubur, pada asasnya digalakkan oleh Rasulullah s.a.w. kerana menziarahi kubur itu mengingatkan kita kepada kematian. Jika menziarahi kubur hanya dikhususkan pada hari raya sahaja, itu tidak betul kerana ziarahi kubur boleh dilakukan pada bila-bila masa.

Akan tetapi di Malaysia, menziarahi kubur seolah-olahnya sudah menjadi suatu adat pada hari raya. Ziarah kubur bukan adat, ia adalah agama. Maka lakukanlah kerana agama, bukan kerana raya.

Mungkin secara kebetulan setahun tidak pernah pulang ke kampung dan pulang ke kampung hanya pada hari raya. Pada hari itulah ada kesempatan, tidak mengapa, berziarahlah ke kubur kerana itu suruhan agama.

Ada pun berlebih-lebihan dalam sambutan atau menunjuk-nunjuk seperti mengada-adakan keraian sehingga menjadi beban kepada diri sendiri dan keluarga adalah dilarang.

Berbangga dan bermewah-mewah hingga melampau-lampau adalah juga dilarang, apatah lagi jika berlakum pembaziran.

Firman Allah (mafhumnya): "Dan berikanlah kepada kerabatmu, dan orang miskin serta orang musafir akan haknya masing-masing; dan janganlah engkau membelanjakan hartamu dengan boros dan melampau-lampau.

"Sesungguhnya orang yang boros itu adalah saudara-saudara syaitan, sedangkan syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada tuhannya. (Surah al-Isra', ayat 26-27)

Perihal hiburan, memang menjadi kebiasaan apabila tiba hari raya, itulah hari kita hendak berhibur.

Dalam acara sambutan raya seperti menjamu selera, juga adalah suatu bentuk hiburan.

Sambutan raya di negara kita, ada yang menambah pula dengan bunyi-bunyian, nyanyian, muzik dan berbagai-bagai lagi.

Televisyen pula menyiarkan rancangan hiburan sepanjang beberapa hari, meskipun diselang selikan dengan sedikit berita dan rencana, pada hakikatnya hiburan itulah yang mendominasi sambutan hari raya selama beberapa hari.

Hiburan pada asasnya tidak dilarang oleh Islam, asalkan memenuhi kriteria yang digariskan oleh ilmuan Islam.

Pada zaman Nabi s.a.w pernah Aishah r.a. menjemput kanak-kanak perempuan (jariah) bermain bunyi-bunyian di samping menyanyi dengan Nabi sendiri berada sama dalam majlis itu.

Sedang mereka berhibur dan menyanyi Abu Bakar as-Siddiq kebetulan kerkunjung ke rumah Nabi ketika itu, tiba-tiba mengherdik mereka yang menyanyi dan bermain-main alat bunyian (mungkin ketika itu Abu Bakar tidak sedar Nabi ada sama).

Lalu Nabi s.a.w menegur Abu Bakar dengan mafhum sabdanya: "Tidak mengapa, biarlah mereka bermain hai Abu Bakar, kerana hari ini adalah hari raya."

Yang jelasnya hiburan dibenarkan oleh syarak, akan tetapi hiburan yang berlaku hari ini, tidak seperti yang disebutkan Nabi s.a.w di atas.

Hiburan yang berlaku di rumah Nabi s.a.w. ketika itu amat sederhana, tidak melampau dan tidak ada unsur-unsur yang bercanggah dengan hukum Allah SWT.

Hiburan di negara kita hari ini bukan seperti itu. Hiburan sempena hari raya mementingkan nilai estetika yang melampau. Mereka memaparkan kecantikan wanita lebih daripada sepatutnya, berpakaian, menari dengan lagu-lagu pula yang hit-hit sahaja.

Yang nyatanya, hiburan-hiburan ini melalaikan. Itulah yang lebih diutamakan. Inilah yang akan membawa kepada perlanggaran hukum syarak, yang pada saya tidak patut berlaku sedemikian.

Seandainya hiburan hari ini, khususnya pada hari raya, dijuruskan kepada pemujian Allah SWT, menghayati tuntutan Islam berhari raya, mensyukuri dan menzahirkan nikmat Allah yang tidak melampau, mengingatkan manusia agar jangan sampai melanggar hukum Allah, mengingatkan kepada nikmat Allah wajib disyukuri dengan membanyakkan kerja-kerja taat, maka jadilah hiburan itu sesuatu yang bermanfaat.

Kalau tidak ianya akan berubah menjadi 'niqmah' iaitu kemurkaan Allah.

Ada pun berjabat tangan sememangnya digalakan antara lelaki sama lelaki, perempuan sesama perempuan dan sesama mahram (yang diharamkan berkahwin).

Apa yang berlaku sekarang dalam hiburan sebagai contoh, yang mengambil bahagian sama ada lelaki dan perempuan, termasuk pengunjung-pengunjung rumah terbuka bebas bersalam-salaman antara lelaki dengan perempuan yang bukan mahram. Ini adalah sesuatu yang jelas dilarang.

Jika itulah yang diamalkan tatkala menyambut hari raya, maka jelas ianya bertentangan dengan kehendak syarak.

Oleh itu perlu diperbetulkan semua amalan ini demi mendapat reda Allah. Wallahua'lam. - lanh _

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Laundry Detergent Coupons