01 September 2010

Puasa : Dari Syariat Menuju Ke Tarekat


Ustaz Kamaruddin B Hj Mohd Shukur,
Inti International University

Kata “puasa” dalam pelbagai kata terbitannya disebut 13 kali dalam al Quran; tetapi kata saum (puasa) hanya disebut satu kali. Saum di situ berbeza sama sekali dengan siyam (puasa-puasa), yang merujuk pada puasa seperti yang lazim kita lakukan. Dalam bahasa sufistik, siyam lebih banyak berkenaan dengan syariat, sedangkan saum mengacu pada tarekat. Satu-satunya kata saum dalam al Quran berkaitan kisah seorang perempuan suci yang melahirkan Nabi Isa as iaitu Maryam as.

Puasa Bercakap

Setelah mengalirkan sungai di bawah kaki Maryam as, dan menjatuhkan kurma yang
segar, TUHAN berkata kepada Maryam as yang menderita sakit kerana akan melahirkan anak, “ Maka makan, minum, dan tenangkan hatimu. Jika kamu berjumpa dengan manusia, katakan saja, ‘Aku sudah berjanji kepada TUHAN YANG MAHA PENGASIH untuk melakukan saum. Aku tidak akan berbicara kepada seorang manusia pun pada hari ini.” (QS Maryam,19 : 26).

Inilah jenis pertama puasa tarekat : puasa bercakap. Dalam puasa peringkat tarekat, ‘Allamah Saiyid Haydar Amuli dalam kitabnya Al Asrar Asy Syari’ah mengatakan bahawa kita perlu bergerak lebih jauh lagi dalam puasa kita. Kita perlu berusaha mengendalikan diri kita zahir dan batin. Secara zahirnya, kita mengendalikan indera lahiriah kita: seperti lidah, dengan puasa bercakap; telinga dengan puasa mendengar; dan mata dengan puasa melihat. Secara batinnya, kita perlu berusaha mengendalikan kekuatan batiniah kita seperti fikiran dan imaginasi.

Kerana Maryam as puasa bercakap, TUHAN menjadikan bayi dalam buaiannya bercakap dengan begitu jelas sekali. Bayi itulah yang menjawab hujah-hujah dan tuduhan-tuduhan orang ramai, ketika Maryam as kembali dari mihrab dengan mendukung anaknya. Bayi itu jugalah yang menangkis hujah-hujah dan tuduhan-tuduhan liar pendeta-pendeta yahudi. Bila kita puasa bercakap, TUHAN akan memperdengarkan suara hati nurani dengan sangat jernih kepada telinga hati kita. TUHAN menyampaikan petunjukNYA kepada kita nice and clear. Kerana terlalu banyak bercakap, kita tidak lagi teringin lagi mendengar suara suci TUHAN dalam hati nurani kita. Kita menjadi tuli, kerana kita terlalu bising. Kita terlalu banyak cakap.

Puasa bercakap lebih dari sekadar menahan lidah untuk tidak mengumpat orang, mencaci maki, bertegang leher dan menggunakan kata-kata kotor dan kesat. Semuanya itu memang tidak boleh dilakukan walaupun ketika kita tidak berpuasa sekalipun. Dalam puasa bercakap, kita hanya bercakap yang betul-betul perlu atau yang betul-betul bermanfaat saja. Itu pun dalam waktu yang terbatas. Sebagian besar waktu ketika kita berpuasa, kita diam. Bercakap bernilai perak. Sedangkan diam bernilai emas. Alkalaam minal fidhdhah. Wassukut minaz zahab.


Faedah Puasa Bercakap

Faedah pertama yang kita peroleh kerana puasa bercakap adalah kemampuan kita untuk mendengar dengan baik. Di rumah tangga, konflik sering terjadi kerana semua pihak hanya nak bercakap saja tapi tidak mau mendengar. Dalam organisasi, bencana terjadi kerana para eksekutif belajar bercakap tetapi tidak belajar mendengar. Di negeri kita, setelah banyak orang dibisukan untuk waktu yang lama, tiba-tiba banyak orang berbicara tentang apa saja, bila-bila saja, dan di mana saja. Langit Malaysia sekarang sangat bingit dan bising.

Mungkin kita boleh memahami kenapa orang yang kembali bercakap setelah dibisukan berpuluh tahun. Tetapi sangat menghairankan bila tukang bicara selama puluhan tahun, mereka yang sebelum ini sering mengendalikan wacana, ikut ngomong juga, bahkan lebih riuh. Ngomongnya lebih ngapusi dari sebelum ini. Anjuran puasa bercakap yang pertama eloklah kita tujukan kepada para pejabat pemerintah, supaya mereka lebih mendengar keluhan rakyat. Paling tidak, bisa mendengar dengan baik. Paling tidak, bisa mendengar orang-orang yang dulunya bisu, sebelum bisa mendengar bicara hati nuraninya.

Anjuran puasa bercakap seterusnyanya harus kita alamatkan kepada kita semua. Jangan ngomong tentang sesuatu yang tidak kita fahami. Jangan ngomong hanya sekadar supaya orang kata kita orang pintar. Jangan menjadi pakar segala bidang. Begitu banyaknya komentar di media massa yang kita dengarkan, banyak orang kehilangan ketenangan hidupnya. Mereka bingung, resah, gelisah dan bercelaru. Cakap-cakap kitalah yang menyebabkan ramai yang menderita. Padahal Nabi saw bersabda, “Seorang Islam ialah insan yang orang lain selamat dari gangguan lidah dan tangannya.” Dalam definisi Nabi saw, kita bukan orang Islam lagi. Bila kita serentak melakukan puasa bercakap, khusus pada bulan Ramadhan, kita akan menikmati bulan suci ini dengan penuh kedamaian dan keindahan.

‘Allamah Saiyid Haydar Amuli bersumpah, sekiranya dalam al Quran hanya ada ayat-ayat berikut, itu sudah cukup untuk menghentikan omongan kita yang tidak perlu. Perhatikan ayat-ayat ini: “Ingatlah di waktu kamu menerima berita bohong itu dari mulut ke mulut dan kamu katakan dengan mulutmu apa yang kamu tidak ketahui sedikit pun; dan kamu menganggapnya satu yang ringan sahaja. Padahal dia di sisi ALLAH adalah besar. Dan mengapa kamu tidak berkata, di waktu mendengar berita bohong itu : ‘Sekali-kali tidaklah elok bagi kita memperkatakan ini. MAHA SUCI ENGKAU, ya TUHAN kami, ini adalah dusta yang besar’. ALLAH memperingatkan kamu agar jangan kembali melakukan seperti itu selama-lamanya, jika kamu orang beriman. Dan ALLAH menerangkan ayat-ayatNYA kepada kamu dan ALLAH MAHA MENGETAHUI LAGI MAHA BIJAKSANA. ( QS An Nur,24 : 15-18 ).

Puasa Mendengar

Apabila kita tidak dapat menghentikan dari banyak bercakap, demi kesihatan kita secara jasmaniah dan rohaniah, lakukan jenis kedua dari puasa terekat: puasa mendengar. Tentu saja, puasa mendengarkan bukan saja mengelakkan kita dari mendengarkan fitnah, gossip, isu, umpatan, dan kata-kata kotor. Semuanya itu memang tidak boleh kita lakukan, bahkan ketika kita tidak berpuasa sekalipun. Dengan puasa mendengar, kita berusaha memilih-milih secara sadar apa yang kita dengar. Kita hanya dengar apa yang kita pandang bermanfaat. Jika yang bermanfaat itu banyak, kita hanya mendengarkan yang paling bermanfaat sahaja. Kita mendengar yang membawa keberkatan ILAHI saja.

Terlalu banyak yang kita dengar akan mengakibatkan overload pada channel. Bila otak kita harus mengolah informasi yang berlebihan, kita akan mengalami gangguan mental. Sistem pengolahan informasi kita akan colapse. Kita akan menderita kelelahan, fizikal dan mental. Kita tidak sanggup memberi makna pada pelbagai peristiwa. Kita tersiksa. Kerana tekanan untuk memberi makna, kita menjadi mudah tersinggung, pemarah, dan agresif. Sekarang kita mengerti mengapa ada sebahagian manusia moden yang berusaha menenteramkan hatinya dengan meninggalkan televisyen, radio, dan media massa lainnya.

Ashley Montagu menyebut kebergantungan pada media massa sebagai satu sebab dehumanization manusia moden. Penonton televisyen kelas berat, heavy viewers, cenderung memandang dunia lebih tidak aman, dan, kerana itu mereka menjadi lebih ketakutan dibandingkan dengan penonton televisyen kelas ringan. Pada saat yang sama, para penikmat realiti tiruan yang ditampilkan media massa, cenderung tidak sensitif pada penderitaan orang lain. Ada banyak bukti penonton televisyen kelas berat juga lebih agresif. Saya menduga di Malaysia sekarang ini orang yang paling banyak membaca surat khabar, menonton televisyen, atau mendengarkan radio, melihat Malaysia lebih kacau dari penglihatan orang-orang lainnya. Mereka juga lebih resah, lebih takut, dan bisa-bisa lebih agresif. Jadi, jika anda ingin lebih tenteram dan lebih ingin merasakan kedamaian jiwa, mulailah puasa mendengar. Dengarkan saja firman-firman TUHAN, sabda-sabda Nabi saw, atau nasihat orang-orang soleh. Ikuti perbicaraan yang baik sahaja.

“Gembirakan hamba-hambaKU bagi yang mendengarkan pembicaraan yang bagus dan hanya mengikuti yang paling bagusnya saja. Mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk ALLAH dan mereka itulah orang-orang yang bijak.” (QS Az Zumar,39 : 18).

Puasa Melihat

Jenis ketiga dari puasa terekat adalah puasa melihat. TUHAN memerintahkan agar orang beriman menundukkan pandangannya dan menjaga kehormatannya (QS An Nur,24 : 30):

Nabi Muhammad saw bersabda, “Barangsiapa yang memelihara pandangannya, ia akan merasakan kelazatan iman dalam hatinya.” Untuk mengulang yang sudah disebut berkali-kali, puasa melihat bukan sekadar melihat yang tidak boleh dilihat, tetapi juga tidak melihat hal-hal yang tidak perlu atau mambataskan melihat apa yang sebetulnya boleh dilihat.

Tidak ada salahnya kita melihat-lihat ketika shopping. Tetapi terlalu banyak melihatnya akan menimbulkan keinginan yang tidak terpuaskan. Para psikologis mengukur kekecewaan dengan membandingkan want (mahu) dengan get (dapat). Jika yang kita inginkan lebih banyak dari yang kita dapat, kita akan mengalami kekecewaan. Makin tinggi keinginan anda, makin besar kemungkinan kita akan kecewa. Punca banyak keinginan adalah dari apa yang kita lihat. Sekiranya pada bulan Ramadhan kita belajar menundukkan pandangan kita, kita akan merasakan kelazatan ruhaniah yang besar.

Edgar Dale menunjukkan bahawa indera visual memberikan kesan besar pada pemikiran dan imaginasi kita. Bersama-sama dengan pendengaran dan percakapan, penglihatan akan memasukkan banyak ‘sampah-sarap’ ke dalam pemikiran dan khayalan kita. Mungkin saja lebih mudah bagi kita mengendalikan indera lahiriah kita. Tetapi sangat susah sekali untuk kita mengendalikan kekuatan batiniah anda. Lebih-lebih lagi bila indera lahiriah selalu memasukkan ‘sampah-sarap’ yang materialistik. Para sufi bersepakat bahawa kita hanya akan memperolehi kemajuan rohaniah dengan membawa fikiran dan imaginasi kita dari bumi yang rendah ke langit yang tinggi. Selama cita-cita dan angan-angan kita masih kita pakukan ke bumi, selama itulah juga akal dan hati anda tidak akan bermikraj untuk berlabuh di pangkuan keagungan dan keindahan ILAHI.




 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Laundry Detergent Coupons