03 Mei 2010

وَلَا جِدَالَ فِي الْحَجِّ Tidak bertengkar dalam haji


الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِي الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ

Maksudnya: (Masa untuk mengerjakan ibadat) Haji itu ialah beberapa bulan yang termaklum. Oleh yang demikian sesiapa yang telah mewajibkan dirinya (dengan niat mengerjakan) ibadat Haji itu, maka tidak boleh mencampuri isteri, dan tidak boleh membuat maksiat, dan tidak boleh bertengkar, dalam masa mengerjakan ibadat Haji.

Sabda Rasulullah SAW:
من حج لله فلم يرفث ولم يفسق رجع كيوم ولدته أمه))

Sesiapa yang mengerjakan haji kerana Allah,tidak mencarut dan tidak bercakap sia-sia maka(ganjarannya) seolah kembali(suci) seperti baru keluar dari perut ibunya.

Jelas dalam ayat ini melarang kita dari berjidal atau bertengkar semasa mengerjakan haji.Cuma menjadi persoalan apakah yang dimaksudkan dengan jidal di sini.InsyaAllah akan saya datangkan pendapat para ulama’ dan mufassirin berkenaan dengan terjemahan jidal,semoga kita tidak menterjemahkannya mengikut hawa nafsu tanpa ilmu.

Khulasah dari Tafsir Jami’ul Bayan oleh Imam Tobari: ]


1.{ القول في تأويل قوله تعالى : { وَلا جِدَالَ فِي الْحَجِّ

Tafsir bagi ayat ini ialah:

a. Berkata Abu Ja’afar:Ahli tafsir berselisih pendapat maksud berjidal dalam haji.
Ada yang berpendapat:Maksudnya ialah larangan kepada orang yang berihram daripada bertengkar dengan sesiapa sahaja.

Kemudian ahli tafsir berselisih pendapat tentang pendapat ini.

Sebahagian dari mereka berpendapat bertengkar di sini ialah berjidal dengan sahabatnya sehingga menimbulkan kemarahan sahabatnya.

b. Maksud jidal ialah mengumpat.

c. Jidal ialah:Dahulunya orang Quraisy apabila berkumpul di Mina mereka akan berkata, “ Haji kami lebih sempurna dari haji kamu”.Mereka yang lain pula berkata , “Haji kami lagi sempurna dari haji kamu”.

d. Jidal ialah bertengkar seperti haji jatuh pada hari ini dan yang lain menafikannya.

e. قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "من قضَى نُسُكَه وسلِم المسلمون من لسانه ويده، غفر له ما تقدم من ذنبه
Maksudnya: "Sesiapa yang mengerjakan haji dan saudara muslimnya selamat dari lidah dan tangannya maka akan diampunkan dosanya yang telah lalu".

2. Rumusan dari Kitab Tafsir Mafaatihul Ghaib oleh Imam al Razi

a. Terdapat pandangan yang mencela sesiapa saja yang sibuk mencari dalil,membuat kajian dan berjidal(bertengkar dan berselisih pendapat) dalam haji.
Pandangan ini merujuk kepada firman Allah Taala: { وَلاَ جِدَالَ فِي الحج } iaitu tidak dibenarkan berjidal di dalam haji. Jidal di sini merangkumi semua jenis jidal, walau jidal dalam agama sekalipun kerana jika jidal dalam agama dibenarkan dan dikira sebagai ketaatan, sudah tentu jidal semasa haji tidak dilarang (tidak digunakan lafaz jidal iaitu guna ungkapan yang lain seperti belajar,berbincang atau sebaginya). Umpamanya, jika jidal dalam agama dikira sebagai ketaatan, lebih utama dihimpunkan bersama ibadat haji yang lain malah tidak perlu pula dalil larangan jidal yang dikemukakan.

b. Jumhur ulama’ mutakallimin berpendapat jidal dalam soal agama adalah ketaatan yang besar berdalilkan firman Allah ta’ala:

{ ادع إلى سَبِيلِ رَبّكَ بالحكمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتى هِىَ أَحْسَنُ }

Maksudnya:Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik… َ

Bersambung…(mengantuk sangat2 dah,pukul 3am sekarang)

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Laundry Detergent Coupons