19 November 2009

SOAL JAWAB AGAMA

Mengenai Qurban & Aqiqah

Apakah pandangan islam serta hukumnya bagi seseorang yg ingin melaksanakan ibadah korban sedangkan seseorang itu tidak pernah melaksanakan perintah tuhan seperti solat dan sebagainya? Bolehkah saya laksanakan ibadah korban untuknya?

Ibadah qurban adalah sunnah dan perkara yg sunnah itu kalau dibuat mendapat pahala dan jika tidak dibuat maka tidak mengapa.

Dalam pandagan Islam,boleh seseorang itu melakukan perkara sunnah selagimana seseorang itu masih mukalaf (baligh, beriman dan tidak terkeluar dari Islam).

Maka jika seseorang itu tidak melakukan perintah Allah tetapi masih beriman (masih mengesakan Allah)dia boleh lagi melakukan ibadah korban atau ibadah sunnah yang lain.

Bagi saya,agar seseorang itu haruslah melakukan perkara wajib dahulu sebelum melakukan sunnah agar hidup sebagai umat Islam lebih sempurna.Insyalah.

Anak-anak saya berumur 10, 6 dan 3 tahun dan saya belum Aqiqah untuk mereka. Adakah lebih baik saya lakukan Aqiqah untuk mereka ataupun buat Korban untuk mereka bila saya mampu. - Hamba Allah

Seperti yang dimaklumi, hukum Aqiqah adalah sama dengan hukum Qurban iaitu sunat muakkadah, iaitu sunat yang amat dianjurkan, terutama bagi mereka yang mampu. Penyembelihan aqiqah ialah pada hari ketujuh dari kelahiran bayi atau pada hari ke empat belas atau ke dua puluh satu. Jika tidak dapat maka bila-bila masa selagi anak itu belum baligh.

Jika anak telah baligh, maka gugur tuntutan atas walinya dan sunnat bagi dirinya (individu yang berkenaan) mengaqiqahkan untuk dirinya sendiri. Hal ini berdasarkan hadis dari Ahmad, Abu Dawud dan al-Tabrani, bahawa Rasulullah s.a.w. pernah mengaqiqahkan dirinya sendiri sesudah Baginda s.a.w. diangkat menjadi Rasul.

Anak lelaki disembelihkan dua ekor kambing (tetapi sah sekiranya seekor) dan perempuan memadai dengan seekor kambing. Diriwayatkan daripada Aisyah, bahawa Rasulullah s.a.w. memerintahkan para sahabat agar menyembelih aqiqah untuk anak lelaki dua ekor kambing yang umurnya sama dan untuk anak perempuan seekor kambing. (Riwayat al-Tirmizi). Daripada Ibnu Abbas r.a. pula menyatakan. bahawa Rasullullah s.a.w. menyembelih aqiqah untuk Hasan dan Husin masing-masing dengan seekor kambing. (Riwayat Abu Dawud)

Aqiqah pengertian dari segi bahasa ialah rambut di kepala kanak-kanak. Sementara pengertian aqiqah dari segi syara' ialah binatang yang disembelih pada hari mencukur rambut bayi. Aqiqah sebagai ibadah yang telah disyariatkan oleh Allah s.w.t. sebagaimana penjelasan Rasulullah s.a.w. dengan sabdanya yang bermaksud: "Setiap anak yang lahir itu terpelihara dengan aqiqahnya yang disembelih untuknya pada hari ketujuh (daripada hari kelahirannya), dicukur dan diberi nama." (Riwayat Abu Dawud, at-Tirmizi dan Ibnu Majah)

Ibnu Majah menerangkan maksud "...terpelihara dengan aqiqahnya..." (pada mafhum hadis diatas) adalah bahawa aqiqah itu sebagai sebab yang melepaskan kanak-kanak tersebut daripada gangguan syaitan yang cuba menghilangkan daripadanya melakukan kebaikan.

Menurut Imam Ahmad bin Hambal, bahawa apabila seseorang kanak-kanak itu mati dalam keadaan belum diaqiqahkan lagi, maka anak itu tidak dapat mensyafaatkan kedua-dua orang tuanya diakhirat kelak.

Dari penerangan di atas maka diharap dapat memberikan petunjuk bagi yang bertanya.

Wallahu a'lam.

Sumber dari http://members.tripod.com/tanbihul_ghafilin/qurbandanaqiqah.htm

Adakah boleh diniatkan pada daging qurban bersama aqiqah?Jika tidak boleh,apakah boleh mencampurkan daging sembelihan qurban dan daging aqiqah?

Qorban dan akikah merupakan dua ibadah sunat yang dituntut dilakukan oleh orang Islam. Akikah ialah menyembelih binatang sebagai tanda kesyukuran bagi ibu bapa yang baru menerima cahaya mata. Manakala qorban bermaksud bagi sesuatu yang dikorbankan atau nama bagi binatang yang disembelih pada Raya Aidi adha, bertujuan menghampirkan diri kepada Allah dan membuktikan keikhlasan kepada-Nya. Amalan yang pernah dilakukan sejak zaman Nabi Adam alaihi salam, apabila kedua-dua orang puteranya yang bernama Habil dan Qabil mengemukakan qorban mereka kepada Allah dan Allah menerima salah satu daripadanya, iaitu qorban yang dilakukan oleh Habil kerana ikhlas dan taqwanya. Seterusnya dilanjutkan dengan pengorbanan yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim alaihi salam dengan keikhlasan mengorbankan anaknya Nabi Ismail alaihi salam.

Bagi haiwan seperti lembu, kerbau dan unta boleh dikongsi seramai 7 orang (7 bahagian), ia boleh dilakukan untuk aqiqah dan korban mengikut niat masing-masing. Manakala kambing atau biri-biri hanya untuk seorang sahaja baik untuk akikah atau qorban.

Oleh itu akikah dan qorban tidak boleh diniatkan sekali atas satu bahagian daripada lembu atau kerbau atau unta atau seekor kambing. Pada seekor lembu boleh dibahagi / dikongsi 7 orang (7 bahagian), boleh dibuat akikah dan qurban. contohnya 2 orang (2 bahagian ) dibuat akikah dan 5 orang (5 bahagian ) dibuat qurban dengan niat masing-masing. Walau bagaimanapun daging sembelihan korban dan akikah boleh bercampur. .

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Laundry Detergent Coupons