17 November 2009

Bulan Zulhijjah.

Daripada Ibnu Abbas telah berkata : Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Tiada daripada hari-hari yang begitu lebih di sisi Allah dan tiada amalan padanya lebih disukai kepada Allah daripada hari-hari sepuluh ini (1 - 10 Zulhijjah). Maka perbanyakkanlah padanya daripada tahlil, takbir maka sesungguhnya ia merupakan hari-hari tahlil, bertakbir dan berzikir kepada Allah. Dan puasa sehari daripadanya menyamai puasa setahun dan beramal padanya digandakan 700 kali ganda. Hadis isnadnya hasan dikeluarkan oleh imam al-Baihaqi.

Disebut oleh imam Sayuti - Daripada Abi Qatadah al-Ansari bahawa Rasulullah S.A.W telah ditanya mengenai puasa hari Arafah (9 Zulhijjah)? maka jawab Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Dikaffarah(ampun dosa) setahun lalu dan setahun akan datang. (Sahih Muslim)

Dari Aisyah r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda; "Tidak ada suatu hari dimana Allah Taala paling banyak membebaskan hambaNya dari Neraka selain dari hari Arafah (9Zulhijjah)." (Sahih Muslim)


Dari Al-Barra, katanya; "Saya mendengar Nabi berkhutbah. Kata beliau: "Pekerjaan kita hari ini (10 Zulhijjah) ialah solat. Sesudah itu pulang dan menyembelih korban. Sesiapa yg berbuat demikian bererti telah menjalankan agama kita." (Sahih Muslim)


Kelebihan 10 hari zulhijjah terawal

Samada sedar atau tidak…dalam kesibukan kita menjalani rutin kehidupan…kita sekarang telah pun berada dalam bulan yang terakhir bagi tahun 1428 hijriah.Ini bermakna sekali lagi pada tahun ini kita diberi peluang untuk mengutip kelebihan-kelebihan yang ada pada bulan ini…

Diantara kelebihan2 10 hari ini adalah seperti berikut:-

1. sabda Nabi s.a.w “ tidak ada hari-hari yang lebih baik di sisi Allah untuk dilakukan amalan kebaikan yang selain sepuluh hari terawal dalam bulan dzulhijjah “ para sahabat bertanya adakah jihad fisabilillah ( didalam hari yang selain sepuluh terawal dzulhijah ) tidak boleh menandingi amalan ( selain daripada jihad ) yang dilakukan pada hari sepuluh terawal tersebut.” Nabi bersabda” jihad pun tidak boleh menandingi melainkan seorang lelaki yang keluar berjihad dengan jiwa dan hartanya kemudian tidak pulang dengan keduanya”(Hr Bukhari)

Ini menunjukkan ape2 amalan yg bukan jihad didalam 10ZH terawal lebih baik dari berjihad di mase2 yg lain melainkan jihad yg disebut oleh Nabi diatas.

2. Disunatkan memperbanyakkan zikir pd sepuluh hari tersebut. Firman Allah s.w.t:

"Dan mereka menyebut nama Allah pada hari yg tertentu" (28: al-Hajj)
Hari2 tertentu adalah sepuluh zul hijjah yg terawal menurut kebanyakan para ulama.

Dalam hadis telah menyebut:

"Tidak ade hari2 yg lebih hebat disisi Allah dan tidak ada amalan yg lebih disuka dilakukan pada masa tersebut melainkan 10 hari terawal zulhijjah . Maka perbanyakkanlah tahlil, takbir dan tahmid."(HR Ahmad)

Ulama telah berkata:
Himpunan sepuluh terawal zulhijjah ini lebih baik baik daripada sepuluh terakhir ramadan sekalipun terdapat semalam dlm bulan ramadan (lailatul qadar) yg tidak dapat ditandingi oleh malam2 lain.

3. Diantara kelebihan semalam ini adalah Allah telah bersumpah dgn malam2 ini:

Firman Allah s.w.t: "Dan demi waktu fajar. dan demi malam2 yg sepuluh"(Al-Fajr: 10)

Nabi bersabda: "Sepuluh malam (dlm awal surah al-Fajr) adalah 10 hari terawal zulhijjah, ganjil adalah hari arafah dan genap adalah 4 hari yg disunatkan dilakukan ibadah korban (10-13zulhijjah)."(Hr Ahmad dan Nasaie)

Ulama telah berkata 10 malam ini adalah malam2 10 zulhijjah yg terawal.

4. Diantara kelebihan 10 hari ini adalah penutup bagi bulan2 tertentu dalam firman Allah:

Firman Allah: "Ibadah haji adalah dilakukan pada bulan2 tertentu"(Al-Baqarah: 197)

5. 10 hari ini adalah hari2 tertentu yg disebut al-Quran; dimana disyariatkan supaya kita menyebut nama Allah sebagai tanda bersyukur terhadap binatang2 yg telah Allah mempermudahkan sebagai makanan bagi manusia.

Firman Allah s.w.t:
"Dan serulah hai Ibrahim kepada hamba2ku supaya mereka menunaikan haji. Org2 yg pergi haji akan datang kepadamu dgn berjalan kaki dan menunggang unta yg kurus. Mereka datang dari seluruh pelusuk tempat yg jauh, supaya mereka mendapat manfaat bg mereka. Dan mereka menyebut nama Allah ketika menyembelih binatang pd hari2 yg tertentu sebagai tanda bersyukur terhadap binatang2 yg telah Allah berikan kepada mereka. Maka makanlah sebahagian daging binatang korban dan berilah kepada org yg susah lagi faqir. (27 dan 28: al-Hajj)

Kesimpulan: Marilah kita hidupkan 10 hari ini dgn amalan yg mulia sperti berzikir, puasa, solat malam dan sebagainya. Yg lebih penting kita melakukan kefarduan dgn smpurna dan meninggalkan kemaksiatan yg menyebabkan kita jauh dgn tuhan.

Rujukan: Tafsir al-Wadih oleh Sobuni dan latoiful maarif oleh Ibnu rajab.

Kelebihan 10 Hari-hari Pertama Zulhijjah

Ramai dari kita yang telah maklum kelebihan 10 Malam-malam Terakhir Ramadhan. Tetapi adakah ramai dikalangan umat kita yang maklum kelebihan 10 Hari-hari Pertama dalam bulan Zulhijjah? Imam al Bukhari Rahimahullah meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda, Tiada suatu hari pun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari ini – iaitu 10 hari Zulhijjah. Para sahabat baginda bertanya, ‘Tidak juga Jihad pada jalan Allah (mengatasi kelebihan Hari-hari tersebut)? Ujar Baginda, Tidak juga Jihad di jalan Allah kecuali seorang yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawa pulang apa-apa pun (kerana habis disumbangkan untuk memenangkan agama Allah).

Imam Ahmad r.a. dari Ibnu Umar r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “Tiada suatu haripun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari 10 Zulhijjah ini, oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah), takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdu Lillah).

Ibnu Hibban di dam kitab Sahihnya meriwayatkan dari Jabir r.a. bahawa baginda s.a.w bersabda, “Seutama-utama hari adalah hari Arafah”.

Amalan yang dianjurkan padanya

1. Menunaikan ibadah haji dan umrah yang merupakan sebaik-baik amalan. Banyak hadis menyatakan kelebihan ibadah ini di antaranya : Sabda Nabi s.a.w.: “Satu umrah ke umrah yang lain menghapuskan (dosa) yang dilakukan di antara keduanya dan haji yang baik (diterima) tiada baginya balasan melainkan syurga”.

2. Berpuasa pada hari-hari tersebut atau sekadar kemampuannya – terutamanya pada hari Arafah. Tidak dinafikan bahawa puasa adalah di antara amalan yang terbaik dan ia adalah pilihan Allah seperti yang dinyatakan di dalam sebuah hadis qudsi, “Puasa itu adalah bagiKu dan Akulah yang membalasinya, dia meninggalkan keinginan nafsunya, makanan dan minumannya semata-mata keranaKu”.
Imam Muslim meriwayatkan dari Abi Qatadah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, Puasa pada hari Arafah, saya mengharap Allah akan menghapuskan (dosa) setahun yang lalu dan setahun yang mendatang.

3. Takbir (Allahu Akbar) dan berzikir padanya, firman Allah s.w.t yang bermaksud, (Dan supaya mereka menyebut nama Allah pada beberapa hari yang termaklum), hari-hari tersebut dijelaskan sebagai 10 hari di bulan Zulhijjah. Sebab itulah para ulama menyarankan supaya diperbanyakkan berzikir pada hari-hari tersebut sebagaimana mafhum hadis Ibnu Umar r.a. yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, di antaranya, “Oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah), takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdulillah)”.

4. Bertaubat dan meninggalkan segala maksiat dan dosa, semoga dengan amalan baik dapat mencapai keampunan dan rahmat Allah. Ini kerana maksiat adalah punca kepada jauh dan terhindarnya seorang hamba dari rahmat Allah manakala ketaatan pula adalah punca dekat dan kasihnya Allah kepadanya.

5. Memperbanyakkan amalan soleh terutama amalan sunat tambahan seperti solat sunat, berjihad, membaca al-Quran, menyeru kepada kebaikan, mencegah kemungkaran dan seumpamanya kerana semuanya akan digandakan pada hari-hari tersebut.
Amalan yang dikerjakan ketika itu walaupun kecil tetapi ia lebih disukai oleh Allah dibandingkan pada hari-hari lain. Begitu juga amalan yang besar seperti berjihad di jalan Allah yang dikategorikan di antara amalan yang terbaik, tidaklah mendapat kehebatan pahala pada hari-hari itu melainkan apabila kuda (kenderaan) yang ditungganginya terbunuh (binasa) dan darahnya keluar (dia cedera atau mati syahid).

6. Disyariatkan bertakbir pada beberapa hari yang mulia itu pada waktu siang atau malam terutama selepas menunaikan fardu solat lima waktu yang dikerjakan secara berjemaah.

Bagi mereka yang tidak menunaikan ibadah haji, takbir bermula dari waktu subuh hari Arafah (9 Zulhijjah) dan bagi yang menunaikannya takbir bermula pada waktu Zuhur hari raya haji (10 Zulhijjah), semuanya berakhir sehingga waktu Asar pada hari ke-13 Zulhijjah.

7. Disyariatkan amalan korban (menyembelih haiwan ternakan) pada hari raya haji dan hari-hari Tasyriq (11, 12 dan 13 Zulhijjah). Ia merupakan sunah Nabi Ibrahim a.s. setelah Allah s.w.t mengujinya dengan perintah menyembelih anaknya Ismail tetapi ditebus ujian itu dengan digantikan seekor haiwan untuk disembelih.

8. Imam Muslim meriwayatkan dari Ummu Salamah r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda, Apabila kamu telah melihat anak bulan Zulhijjah dan ada di kalangan kamu yang ingin berkorban (sembelih haiwan ternakan), hendaklah dia menahan dirinya dari (memotong) rambut dan kukunya, dan di dalam riwayat lain : “Maka janganlah dia memotong rambut dan kukunya sehinggalah dia berkorban.

Perintah (sunat) ini berkemungkinan ada persamaan dengan hukum bagi mereka yang membawa haiwan ternakan (ketika mengerjakan haji) dari kampung mereka yang telah dijelaskan oleh Allah, maksudnya, (Dan janganlah kamu mencukur rambut kamu sehinggalah haiwan ternakan (yang dibawa untuk dihadiahkan dagingnya kepada penduduk Mekah) itu sampai ke tempatnya).

Larangan (memotong rambut dan kuku) ini pada zahirnya adalah khusus kepada pemunya haiwan korban tersebut sahaja dan tidak termasuk isteri dan anak-anaknya melainkan mereka juga mempunyai haiwan seumpamanya, dan tidak mengapa jika yang berkenaan membasuh dan menggosok kepalanya kemudian terjatuh beberapa helai rambutnya.

9. Setiap muslim hendaklah berusaha menunaikan solat hari raya secara berjemaah, mendengar khutbah oleh imam selepas solat tersebut supaya mendapat pengajaran daripadanya.

Sepatutnyalah kita mengetahui hikmat di sebalik perayaan ini. Ia merupakan hari menyatakan kesyukuran dengan melakukan kebaikan. Janganlah pula dilakukan padanya perkara yang mendatangkan kemurkaan Allah dengan mengerjakan maksiat, kesombongan, pertengkaran dan sebagainya yang boleh menjadi sebab kepada terhapusnya amalan kebaikan yang dikerjakannya sebelum itu.

10. Penuhilah hari-hari berkenaan dengan ketaatan kepada Allah, berzikir, bersyukur, menunaikan perintah-Nya, menjauhi larangan-Nya, mendekatkan diri kepada-Nya semoga mendapat rahmat dan keampunan-Nya

Hari² Mulia Dalam Bulan Dzulhijjah

بســــم الله الرحمان الرحيم
الحمد لله رب العالمين حمداً يوافى نعمه ويكافئ مزيده

اللهم صل على سيدنا محمد عدد ما في علم الله
صلاة دائمة بدوام ملك الله
- Selawat as-Sa`adah

اللهم أنت ربي لا إله إلا أ نت خلقتني وأنا عبدك
وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت
أعوذ بك من شر ما صنعت
أبوء لك بنعمتك علي وأبوء لك بذنبي
فاغفر لي فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت
- Sayyidul Istighfar

الســــلام عليكم ورحمة الله وبركـــاته


"Limpahan Puji Kehadirat ALLAH سبحانه وتعالى yang telah Menghadirkan kita di Majelis Agung bersama Cahaya Keagungan ALLAH سبحانه وتعالى bersama Nurrussamawati wal Ardh (ALLAH سبحانه وتعالى), Maha Raja yang Menerangi langit dan bumi, Yang Maha Menerangi jiwa hambaNYA dengan Ketenangan, dengan Kebahagiaan, dengan kesejukan, dengan Kebahagiaan (sa`adah) dunia dan akhirat.

Hadirin-hadirat, sampailah kita di malam yang Agung ini, di salah satu dari malam-malam Mulia (10 malam Dzulhijjah). 10 malam Dzulhijjah sebagaimana disabdakan oleh Nabiyyuna Muhammad صلى الله عليه وسلم, diriwayatkan di dalam Shahih Bukhari, "Mal `amal min ayyaamin afdhal minha fii hadhih" (tidak ada satu amal yang lebih mulia dan luhur daripada malam-malam di sepuluh malam Dzulhijah dan di hari-hari mulia mulai tanggal 1 hingga tanggal 10 Dzulhijjah).

Hadirin-hadirat yang Dimuliakan ALLAH, inilah malam-malam yang Agung dan hari-hari yang Suci, yang ALLAH سبحانه وتعالى sedemikian banyak Mengangkat derajat hamba-hambaNYA di muka bumi. RahmatNYA (ALLAH سبحانه وتعالى) yang terus Berlimpah, Dilipat-gandakan di hari-hari Mulia di 10 hari Suci Dzulhijjah (mulai tanggal 1 hingga tanggal 10 Dzulhijjah). Oleh sebab itu para Muhadditsin menjelaskan daripada makna Hadiths Rasul صلى الله عليه وسلم, yang mengatakan bahwa setiap amal-amal umat ini dikalikan 10X. Sebagaimana riwayat Shahih Bukhari, "Amal-amal umat ini Dilipat-gandakan 10X lipat sampai 700X lipat". Dan para Muhaddits menjelaskan masing-masing waktu punya waktu Dilipat-gandakannya amal yang lebih besar diantaranya waktu-waktu yang afdhal di 10 hari bulan Dzulhijjah dan juga di hari-hari Ramadhan. Di hari-hari inilah, ALLAH سبحانه وتعالى Melipat-gandakan amal-amal umat ini 700X lipat.

Mereka yang menghadiri Majelis Mulia, Majelis Dzikir dan Majelis Ta`lim kalikan pahala kehadiran 700X Majelis. Mereka yang berdoa kepada ALLAH disaat-saat ini dihitung 700X berdoa. Mereka yang beribadah dengan fardhu dan sunnah dikalikan 700X lipat. Inilah hari-hari Suci dan hari-hari yang Agung bagi hamba-hamba ALLAH yang mengenal Anugerah ALLAH, yang memahami tuntunan-tuntunan terluhur dari semua tuntunan, bimbingan Sayyidina Muhammad صلى الله عليه وسلم.

Limpahan Puji Kehadirat ALLAH yang telah Membangkitkan keinginan didalam perasaan kita untuk hadir dan ingin dekat Kehadirat ALLAH. Diriwayatkan di dalam Shahih Muslim ketika datang seseorang kepada Nabi صلى الله عليه ,وسلم "Ya RasuluLlah, amal apa yang membuatku semakin dekat kepada Syurga dan semakin jauh dari neraka?". Rasul صلى الله عليه وسلم tersenyum dan terdiam seraya bergumam, "Laqad hudiy.. Laqad hudiy... Laqad hudiy..," (orang ini sudah dapat Hidayah), kata Rasul صلى الله عليه وسلم. Padahal orang itu belum beramal apa-apa, belum berbuat sesuatu hanya bertanya, "Apa yang membuat amal seseorang jauh dari neraka dan makin dekat ke Syurga." Munculnya keinginan dari hal itu adalah perasaan yang indah dan itulah Hidayah yang disabdakan oleh Sang Nabi صلى الله عليه وسلم, "Laqad hudiy" (dia sudah mendapat Hidayah)," kata Rasul صلى الله عليه وسلم. Maksudnya apa? Ketika jiwa mempunyai keinginan untuk berbuat hal-hal yang Indah di Sisi ALLAH, itulah Cahaya Hidayah. Semoga ALLAH Menerangi jiwa kita dengan Cahaya Hidayah (amin).

Hadirin-hadirat, inilah malam-malam Suci yang Luhur. Inilah hari-hari yang Indah, mulai tanggal 1 hingga 10 Dzulhijjah. Disunnahkan berpuasa dari tanggal 1 hingga tanggal 9 Dzulhijjah dan puncaknya di hari `Arafah, sebagaimana riwayat banyak Hadiths diantaranya Musnad Imam Ahmad dan juga Imam Tirmidzi dan lainnya, "Barangsiapa yang berpuasa pada hari `Arafah Diampuni dosanya setahun yang terdahulu dan setahun yang akan datang." Kita menemukan banyak Hadiths tentang kehebatan amal dan Pengampunan ALLAH, tapi belum pernah saya tahu ada Hadiths amal yang bisa menghapus dosa yang lalu dan yang akan datang. Kalau dosa yang lalu banyak kita temukan Hadiths, tapi kalau dosa yang akan datang Dimaafkan juga ALLAH سبحانه وتعالى, inilah Rahasia Kemuliaan Puasa `Arafah. 1 hari (`Arafah) itu mulia hadirin-hadirat, Ampunan ALLAH untuk 1 tahun lalu dan 1 tahun yang akan datang.

Barangkali muncul seseorang berkata dalam hatinya, "Kalau begitu enak dong bermaksiat bisa sampai setahun yang akan datang Diampuni." Hadirin, orang yang berikhlas puasa di hari `Arafah dengan niat Lillah (karena ALLAH سبحانه وتعالى), ALLAH akan Sucikan hari-harinya sepanjang tahun yang akan datang hingga tidaklah ia terjebak ke dalam dosa terkecuali ia taubat kepada ALLAH سبحانه وتعالى.

Hadirin-hadirat, inilah Kemuliaan hari-hari mulia Dzulhijjah. Dan pula tentunya ALLAH سبحانه وتعالى Muliakan mereka-mereka yang berangkat menuju Haji dan Umrah. Dengan Kemuliaan sebagai tamu-tamu Rabbul `Alamin. Beruntung yang berangkat dan beruntung mereka yang mendoakan bagi mereka yang berangkat. Karena tiadalah seseorang berdoa untuk saudaranya dengan kebaikan terkecuali ALLAH Wakilkan Malaikat berkata, "Amin walaka mitsluh," demikian dikatakan para Malaikat. Kalau seseorang mendoakan orang lain dengan kebaikan, Malaikat menjawab, "Amin walakan mitsluhu." Kalau kita mendoakan, "Rabbiy ampuni semua mereka yang hadir di padang `Arafah." Malaikat menjawab, "Amin dan untukmu Pengampunan `Arafah." Kalau kita mendoakan, "Rabbiy muliakan semua tamuMU di medan Haji dan Umrah dengan Haji Mabrur, kau mendapatkan sedemikian banyak kemuliaannya." Dengan jiwa yang perduli terhadap kebaikan dan kemaslahatan saudaranya Muslimin.

Oleh sebab itu kehidupan ini berubah-ubah tergantung dengan sanubari dan perasaan hati. Sebagaimana Hadiths yang kita baca tadi bersama-sama, Hadiths riwayat Shahih Bukhari, "Ala wa inna fiiljasadi mudhghatan" (bahwa di dalam tubuh manusia itu ada segumpal daging). Daging itu banyak, ada di kepala, di tangan, di kaki. Ada segumpal daging kata Sang Nabi صلى الله عليه وسلم, "Idza shalahat shalahaljasadu kulluh wa idza fasadat fasadaljasadu kulluhu" (apabila ia baik itu segumpal daging maka baik seluruh tubuhnya, kalau seandainya gumpalan daging itu buruk, buruklah seluruh tubuhnya). Apakah itu? "Ala wa hiyalqalb" (itulah sanubari dan hati kita). Perasaan kita itulah yang membuat kehidupan kita dan tubuh kita menjadi baik perlakuannya atau menjadi buruk.

Ketika seseorang beriman kepada ALLAH dan mengetahui Cahaya Keagungan Rabbul `Alamin. Jiwanya senang dengan kedekatan KehadiratuLlah. Berdzikir mensucikan dirinya, ia akan lihat anggota tubuhnya juga akan sangat berat berbuat dosa. Kenapa? Karena sanubarinya suci. Sudah dikatakan oleh Sang Nabi صلى الله عليه وسلم (dalam hadiths tersebut), maka jika hatinya penuh kerusakan, penuh caci maki terhadap saudaranya, penuh kebencian, muncul nanti ucapan yang buruk, penglihatan yang buruk, pendengaran yang buruk, perbuatan yang buruk, hari-hari yang terus di dalam kegelapan. Oleh sebab itu ketika kita memahami ini, benahi jiwa dan sanubari kita, benahi perasaan kita. Jadikanlah Cahaya ALLAH Menerangi sanubari dan perasaan kita hingga akan kita temukan dosa-dosa itu jauh dari kita dan sangat sulit kita melakukannya.

Kalau jiwanya sudah penuh dengan kemungkaran maka tubuhnya sangat mudah terjebak di dalam dosa. Oleh sebab itu kalau muncul pertanyaan, "Bagaimana caranya terhindar dari dosa-dosa?." (Maka jawabannya) Jaga perasaan dan hatimu agar selalu di dalam kekhusyu`an kepada ALLAH سبحانه وتعالى. Kita bertanya, "Bagaimana caranya khusyu`? Bagaimana jiwa kita dipenuhi Cahaya ALLAH?." Ingatlah saat-saat perjumpaan, disaat tubuhmu sudah tidak bernyawa lalu diturunkan ke dalam lubang yang menjadi rumah yang terakhir di dunia, saat itu tubuh kita di hadapkan dan wajah kita diciumkan ke tanah, kafan yang menutupi wajah dibuka, mukanya diciumkan ke dinding kuburnya dan tanah ditumpahkan diatas tubuh kita, dan saat-saat itu kita berpisah dengan segala galanya illALLAH (kecuali ALLAH), berpisah dengan segala-galanya selain ALLAH سبحانه وتعالى Yang Maha Ada dan Tetap Ada.

Beruntunglah mereka yang mengingat saat-saat itu, ia hanya bersama ALLAH. Akankah bersama KemurkaanNYA atau bersama Keredhaan dan Kecintaan ALLAH. Dan ingatlah saat-saat kita akan berdiri di Hadapan Rabbul `Alamin." - Wasiat Habibana Munzir ibn Fuad al-Musawa حفظه الله تعالى

* 1 Dzulhijjah 1430H bersamaan hari Rabu, 18hb November 2009M
9 Dzulhijjah 1430H (Hari `Arafah) bersamaan hari Khamis, 26hb November 2009M

بارك الله فيكم وجزاكم الله خير الجزاء
والله تعالى أعلم بالصواب

TAFSIRAN HADIS “AL-HAJJ ARAFAH” DAN IBADAT PUASA SUNAT 9 ZULHIJJAH
Oleh: Dato’ Haji Nooh bin Gadut
Mufti Negeri Johor

Pendahuluan

Kaedah penentuan Idul Adha yang diamalkan di Malaysia adalah dengan menggunakan rukyah (melihat anak bulan) dan hisab (kiraan falak) berdasarkan kepada kriteria imkanur-rukyah (kebolehnampakan) sebagaimana yang dipersetujui oleh Majlis Raja-Raja.
Namun begitu, masih terdapat sebahagian kecil masyarakat Islam yang tidak mengikut penetapan Hari Raya Korban (Idul Adha) tersebut, malah mempertikaikan kesahihannya. Kekeliruan ini berlaku kerana beranggapan bahawa Idul Adha hendaklah disambut mengikut Idul Adha di negara Arab Saudi iaitu sehari selepas Hari Wukuf di Arafah sewaktu ibadat haji, sedangkan ia bercanggah dengan keputusan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan dan keputusan Majlis Raja-Raja. Antara sandaran mereka adalah hadis “Al-Hajj Arafah” yang telah disalahtafsir oleh mereka khususnya ibadat puasa sunat 9 Zulhijjah. Mereka berpendapat puasa sunat itu hendaklah bersamaan Hari Wukuf di Arafah. Keadaan ini sedikit sebanyak akan menimbulkan kekeliruan dan perpecahan di kalangan masyarakat Islam.

Tindakan menyambut Idul Adha tidak mengikut tarikh yang ditetapkan oleh pihak pemerintah adalah menyalahi Fasal 9, Enakmen Kesalahan Jenayah Syar’iyyah 1997 Negeri Johor dan boleh didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit (RM3000.00) atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 2 tahun atau kedua-duanya sekali.
Keputusan pemerintah itu adalah demi kepentingan masyarakat Islam. Ia bersesuaian dengan kaedah;
" ِةَحَلْصَملاِب ٌطْوُنَم ِةَّيِعَّرلا ىَلَع ِماَمِلإْا ُّفُّرَصَت"
yang bererti “tindakan pemerintah ke atas rakyat adalah berdasarkan kepentingan umum”.

Hari Arafah

i. Bagi penduduk Makkah, Hari Wukuf di Arafah adalah sehari sebelum Hari Nahar (Idul Adha) mengikut ketentuan kerajaan Arab Saudi.
ii. Bagi negara atau kawasan yang berlainan terbit matahari, penentuan 9 Zulhijjah adalah mengikut ketentuan imkanur-rukyah negara masing-masing.
iii. Hari Arafah (9 Zulhijjah) mempunyai keistimewaan tertentu yang sewajarnya diambil kesempatan oleh kaum muslimin.
iv. Masa berpuasa Arafah adalah 9 Zulhijjah mengikut ketentuan rukyah awal bulan Zulhijjah negara masing-masing.
Penjelasan Hadis “Al-Hajj Arafah”
Rasulullah s.a.w. bersabda:
" ُةَفَرَع ُّجَحلا "
Maksudnya;
“Ibadat Haji itu (sah dengan wukuf) di Arafah”.
i. Sanad dan matan hadis
اَنَثَّدَح اَلاَق ِّيِدْهَم ُنْبا ِنَمْحَّرلا ُدْبَعَو ٍديِعَس ُنْب ىَيْحَی اَنَثَّدَح ٍراَّشَب ُنْب ُدَّمَحُم اَنَثَّدَح ُناَيْفُس ٍءاَطَع ِنْب ِرْيَكُب ْنَع ِهَّللا َلوُسَر اْوَتَأ ٍدْجَن ِلْهَأ ْنِم اًساَن َّنَأ َرُمْعَي ِنْبا ِنَمْحَّرلا ِدْبَع ْنَع ُةَفَرَع ُّجَحْلا ىَداَنَف اًيِداَنُم َرَمَأَف ُهوُلَأَسَف َةَفَرَعِب َوُهَو َمَّلَسَو ِهْيَلَع هَّللا ىَّلَص َل َءاَج ْنَم َةَلْي ِهْيَلَع َمْثِإ َلاَف ِنْيَمْوَی يِف َلَّجَعَت ْنَمَف ٌةَثاَلَث ىًنِم ُماَّیَأ ِّجَحْلا َكَرْدَأ ْدَقَف ِرْجَفْلا ِعوُلُط َلْبَق ٍعْمَج َلاَق ِهْيَلَع َمْثِإ َلاف َرَّخَأَت ْنَمَو : ىَيْحَی َداَزَو) ىَداَنَف ًلاُجَر َفَدْرَأَو ( ِبَأ ُنْبا اَنَثَّدَح َرَمُع ي َرُمْعَی ِنْب ِنَمْحَّرلا ِدْبَع ْنَع ٍءاَطَع ِنْب ِرْيَكُب ْنَع ِّيِرْوَّثلا َناَيْفُس ْنَع َةَنْيَيُع ُنْب ُناَيْفُس اَنَثَّدَح َرَمُع يِبَأ ُنْبا َلاَقو ُهاَنْعَمِب ُهَوْحَن َمَّلَسَو ِهْيَلَع هَّللا ىَّلَص ِّيِبَّنلا ِنَع : َيُع ُنْب ُناَيْفُس اَذَهَو َةَنْي ىَسيِع وبَأ َلاَق ُّيِرْوَّثلا ُناَيْفُس ُهاَوَر ٍثیِدَح ُدَوْجَأ : ِنْب ِنَمْحَّرلا ِدْبَع ِثیِدَح ىَلَع ُلَمَعْلاَو ْمَل ْنَم ُهَّنَأ ْمِهِرْيَغَو َمَّلَسَو ِهْيَلَع هَّللا ىَّلَص ِّيِبَّنلا ِباَحْصَأ ْنِم ِمْلِعْلا ِلْهَأ َدْنِع َرُمْعَی ْفِقَی ِرْجَفْلا ِعوُلُط َدْعَب َءاَج ْنِإ ُهْنَع ُئِزْجُی َلاَو ُّجَحْلا ُهَتاَف ْدَقَف ِرْجَفْلا ِعوُلُط َلْبَق ٍتاَفَرَعِب َلاَق َقَحْسِإَو َدَمْحَأَو ِّيِعِفاَّشلاَو ِّيِرْوَّثلا ُلْوَق َوُهَو ٍلِباَق ْنِم ُّجَحْلا ِهْيَلَعَو ًةَرْمُع اَهُلَعْجَیَوبَأ ىَسيِع و : تْعِمَسو َلاَق ِّيِرْوَّثلا ِثیِدَح َوْحَن ٍءاَطَع ِنْب ِرْيَكُب ْنَع ُةَبْعُش ىَوَر ْدَقَوِكِسانَمْلا ُّمُأ ُثیِدَحْلا اَذَه َلاَقَف َثیِدَحْلا اذَه َرَآذ ُهَّنَأ اًعيِآَو ُتْعِمَس ُلوُقَی َدوُراَجْلا .
)يذمرتلا هاور(
Maksudnya;
…Dari Abdul Rahman bin Ya’mur berkata bahawasanya ada seorang lelaki daripada ahli Najd berjumpa Rasulullah s.a.w. Waktu itu Rasulullah s.a.w. berada di Arafah. Maka lelaki tersebut bertanya kepada Rasulullah s.a.w. Lalu Rasulullah s.a.w. memerintahkan seorang penyeru untuk menyeru “Al-Hajj Arafah!”. Ertinya; “Ibadat haji itu (sah dengan wukuf) di Arafah…”.
(Riwayat Imam al-Tirmizi)
Wukuf di Arafah itu adalah satu rukun yang terpenting dalam ibadat haji, tanpa wukuf haji seseorang itu tidak sah.
Dalam hadis yang lain Rasulullah s.a.w. bersabda:
َلاَق ِّيلیِّدْلا َرَمْعَی ِنْب ِنَمْحَّرلا ِدْبَع ْنَع : َةَفَرَعِب َوُهَو َمَّلَسَو ِهْيَلَع هَّللا ىَّلَص ّيِبَّنلا ُتْيَتَأ َمَأَف ٍدْجَن ِلْهَأ ْنِم ٌرَفَن ْوَأ ٌساَن َءاَجَفُرْو َّلَص ِهَّللا ُلوُسَر ىَداَنَف ًلاُجَر ا َمَّلَسَو ِهْيَلَع ُهَّللا ى :،ُّجَحْلا ُّجَحْلا ىَداَنَف ًلاُجَر َمَّلَسَو ِهْيَلَع ُهَّللا ىَّلَص ِهَّللا ُلوَسَر َرَمَأَف ؟ ُّجَحْلا َفْيَآوَی َةَفَرَع ُم
)دواد وبأ هاور(
Maksudnya;
Dari Abdul Rahman bin Ya’mar al-Diliy berkata, aku datang kepada Rasulullah s.a.w. semasa di Arafah maka satu kumpulan dari ahli Najd mengarahkan seorang lelaki bertanya persoalan ibadat haji kepada Rasulullah s.a.w. lalu baginda menjawab; “al-Hajj Arafah”.
(Riwayat Imam Abu Daud)
) ظفاحلا ماملإل يذوحلاا ةفحت ميحرلا دبع نبا نمحرلا دبع دمحم يذمرتلا عماج حرشب،ثلاثلا ءزج ،جحلا باتآ ،ركفلا راد ،توريب .(
ii. Maksud hadis
Al-Syeikh ‘Izzuddin Abd al-Salam berkata “al-Hajj Arafah”,
"ع فوقو جحلا كاردإ هریدقت ةفر"
Maksudnya;
“Maksud daripada “Al-Hajj Arafah” ialah ibadat haji itu dapat sempurna (sah) dengan wukuf di Arafah”.
Al-Syaukani berkata “Al-Hajj Arafah”,
" ةفرع موی كردأ نم جح حيحصلا جحلا يأ "
Maksudnya;
“Maksud daripada “Al-Hajj Arafah” ialah ibadat haji yang sah adalah jemaah haji yang dapat wukuf di Arafah”.
) ميحرلا دبع نبا نمحرلا دبع دمحم ظفاحلا ماملإل يذوحلاا ةفحتيذمرتلا عماج حرشب،ثلاثلا ءزج ،جحلا باتآ ،ركفلا راد ،توريب (.
iii. Fiqh al-Hadis
Seorang tokoh ulama’ al-Syafi’iyyah iaitu Imam Abu Ishak al-Syirazi berkata:
جحلا ناآرأ نم نآر فوقولاو، لوسر نأ يلیدلا نمحرلا دبع ىور امل لاق مّلسو هيلع للها ىّلص هللا " : لبق ةفرع كردأ نمف ،تافرع جحلا نأ جحلا كردأ دقف رجفلا علطی "
Maksudnya;
Wukuf di Arafah itu adalah satu rukun daripada rukun-rukun ibadat haji, sebagaimana riwayat Abdul Rahman al-Diliy bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda; “Ibadat haji itu sah dengan wukuf di Arafah, maka sesiapa yang dapat berwukuf di Arafah sebelum terbit fajar pada Hari Wukuf, sesungguhnya dia telah dapat menyempurnakan ibadat haji”.
) نملاه ،يزاريشلا قاحسإ يبلأ يعفاشلا ماملإا هقف يف بذهملا774،ءزج 2،ملقلا راد ، مدقش(.
Al-Syeikh Zainuddin Abdul Aziz al-Malibari menjelaskan dalam kitabnya
’نيعملا حتف ‘
اهيناثو) ةفرعب فوقو ( ناو ةظحل ول و اهنم ءزج يأب هروضح يأبخل ارام وأ امئان ناآذمرتلا ري " ةفرع جحلا."
Maksudnya;
Rukun ibadat haji yang kedua ialah wukuf di Arafah iaitu menghadirkan diri di bumi Arafah, di mana-mana jua daripada kedudukan Arafah walaupun seketika, sekalipun dia tidur atau lalu di bumi Arafah berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Tirmizi, “Al-Hajj Arafah”.
) ،نيعملا حتف حرشل نيبلاطلا ةناعإ ،يناثلا ءزج نملاه287، راد ،ركفلا توريب.(
Al-Imam al-‘Allamah Taqiyyuddin Abi Bakar bin Muhamad al-Husaini mengulas lebih lanjut berhubung “Al-Hajj Arafah”,
" عوآرلا ةعآرلا مظعم لوقت امآ هناآرأ مظعم يأ"
Maksudnya;
“Rukun yang terpenting daripada rukun-rukun ibadat haji itu ialah wukuf di Arafah sebagaimana kamu kata yang terpenting di dalam rakaat itu adalah ruku’”.
) هيلوا راصتخلإا ةیاغ لح يف رايخلأا ةیافآ : نیدلا يقت ةملاعلا ماملإا ،ينيسحلا دمحم نب ركب يبأ ،يناثلا ءزج نملاه214، ،ريخلا راد قشمد( .
Oleh yang demikian, hadis “Al-Hajj Arafah” menerangkan:

1) Bahawa wukuf di Arafah adalah salah satu daripada rukun-rukun ibadat haji.

2) Hadis di atas tiada kaitan dengan penentuan Idul Adha kerana para ulama’ al-Syafi’iyyah tidak menghubungkan hadis di atas dengan penentuan tarikh Idul Adha.
Sebenarnya hadis di atas merupakan salah satu dalil dan hujah yang menolak penentuan Idul Adha disambut mengikut Idul Adha di negara Arab Saudi. Hadis tersebut tidak menunjukkan sebarang isyarat bahawa Idul Adha itu tertakluk dengan wukuf di Arafah terutamanya negara-negara yang tidak sama terbit matahari dengan negara Arab Saudi.
Dalil Dan Hujah Yang Menolak Penentuan Idul Adha Disambut Mengikut Idul Adha Di Negara Arab Saudi (Sehari Selepas Hari Wukuf Di Arafah)

i. Hadis dari Ummi Salamah:
" َةَمَلَس ِّمُأ ْنَعَأَّن ّيِبَّنلا َّلَص ُللها ى َعَلْيِه َوَسَّلَم َقَلا : ِإاَذ َر َأْیْمت ِهَلاَل ِذ ْلا يِحَّجِة ،َوَأَرَداَأ َحُدُآْم َأ ْن َيِّحَضُی َف ْلُيْمِسْك َع ْن َش ْعِرِه َوَأْظَفِراِه"
) هاورملسم(
Maksudnya;
Daripada Ummi Salamah bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda; “Apabila kamu melihat anak bulan Zulhijjah dan ada di kalangan kamu yang mahu berkorban maka hendaklah dia (orang yang hendak melakukan korban) jangan memotong rambut dan kukunya”.
(Riwayat Imam Muslim)

Hadis di atas menjelaskan bahawa penentuan Idul Adha itu khususnya bagi penduduk luar daripada negara Arab Saudi dan negara yang tidak sama terbit matahari seperti Malaysia adalah berdasarkan kepada rukyah anak bulan Zulhijjah dan tidak ditentukan berdasarkan Hari Wukuf di Arafah. Adapun penentuan Idul
Adha bagi negara Arab Saudi adalah dengan rukyah anak bulan bagi menentukan tarikh wukuf di Arafah.

Malahan hadis di atas juga memberikan panduan agar ketetapan 1 Zulhijjah atau 2 Zulhijjah atau 9 Zulhijjah (Hari Wukuf) adalah berdasarkan rukyah. Begitu juga 10 Zulhijjah (Idul Adha).
ii. Hadis dari Abi Hurairah r.a.

َعْن َأ ِبي ُه َرْیَرَة َأ َّن ا َّىِبنلَصَّل ُللها ى َع َلْيِه َوَسَّلَم َق َلا : َّصلاْوُم َی ْوَم َت ُصْوُمْوَن َوْلاِفْطُر َی ْوَم ُتْفِطُرْوَنَو ْاَلأْضَحَی ىْوَمُّحَضُت ْوَن
)مرتلا هاورذي(
Maksudnya;

Daripada Abi Hurairah r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda; “Puasa itu (permulaannya) adalah pada hari kamu berpuasa (bulan Ramadhan) dan Hari Raya Puasa (Idul Fitri) adalah hari di mana kamu berhari raya dan Hari Raya Korban (Idul Adha) adalah hari di mana kamu menyembelih (berkorban)”.
(Riwayat Imam al-Tirmizi)

Merujuk kepada petikan sabda Rasulullah s.a.w. " َوْاَلأْضَح َی ىْوَم ُّحَضُت ْوَن" yang bermaksud “dan Hari Raya Korban (Idul Adha) adalah hari di mana kamu menyembelih (berkorban)”, Rasulullah s.a.w. menetapkan agar ibadat korban itu dilaksanakan pada Hari Raya Korban (Idul Adha) dan hari-hari Tasyriq (11,12 dan 13 Zulhijjah).
Hadis di atas menunjukkan bahawa ibadat korban tiada kaitan dengan penentuan ibadat haji yang dilaksanakan di Arab Saudi (sehari selepas wukuf di Arafah). Ia sunat muakkad bagi orang yang mengerjakan haji dan umat Islam di seluruh dunia. Oleh itu, Idul Adha (Hari Raya Korban) mestilah berdasarkan penentuan awal bulan Zulhijjah iaitu dengan rukyah anak bulan Zulhijjah sebagaimana yang diamalkan oleh negara anggota MABIMS iaitu negara Brunei Darussalam, Indonesia, Malaysia dan Singapura yang bersepakat menggunakan kaedah rukyah (melihat anak bulan) dan hisab (kiraan falak) berdasarkan kriteria Imkanur-Rukyah (kebolehnampakan).
iii. Hujah Mazhab al-Syafi’i

Rukyah (melihat anak bulan) mestilah tertakluk kepada matla’ yang menunjukkan kepada waktu terbit matahari dan waktu terbit bulan. Mazhab Syafi’i merujuk kepada dalil sunnah, qias dan logik iaitu:

a- Sunnah

ٍبْیَرُآ ْنَع : َلاَق ،ِماَّشلاِب َةَیِواَعُم ىَلإ ُ هْتَثَعَب ِثِراَحْلا َتْنِب ِلْضَفْلا َّمُأ َّنَأ : ُتْیَأَرَف ،ِماَّشلاِب اَنَأَو ُناَضَمَر َّيَلَع َّلِهُتْساَو َاهَتَجاَح ُتْيَضَقَف ،َماَّشلا ُتْمِدَقَفَّمُث ،ِةَعُمُجْلا َةَلْيَل َلَلاِهْلا ٍساَّبَع ُنْب للها ُدْبَع يِنَلَأَسَف ،ِرْهَّشلا ِرِخآ يِف َةَنیِدَملا ُتْمِدَق َلاَقَف َلَلاِهْلا َرَآَذ َّمُث ،اَمُهْنَع ُللها َيِضَر : ُتْلُقَف ؟ َلَلاِهْلا ُمُتْیَأَر ىَتَم : ُهاَنْیَأَر َلاَقَف ِةَعُمُجْلا َةَلْيَل :ُتْلُقَف ؟ ُهَتْیَأَر َتْنَأ : َماَصَو اوُماَصَو ،ُساَّنلا ُهآَرَو ،ْمَعَن َلاَقَف ،ُةَیِواَعُم : ْوَأ ،َنيِثَلاَث َلِمْكُن ىَّتَح ُموُصَن ُلاَزَن َلاَف ،ِتْبَّسلا َةَلْيَل ُهاَنْیَأَر اَّنِكَل ُهاَرَن . ُتْلُقَف : َلاَقَف ؟ ِهِماَيِصَو َةَیِواَعُم ِةَیْؤُرِب يِفَتْكَت َلاَوَأ : اَنَرَمَأ اَذَكَه ،َلا ملسَو ِهْيلَع للها ىَلَص للها ُلوُسَر.
) هاورملسم(
Maksudnya;
Kuraib menceritakan bahawa Ummu al-Fadl telah menghantarnya menemui Muawiyah di negeri Syam. Kuraib berkata, “Aku tiba di Syam dan menunaikan hajatnya sedangkan pemberitahuan dan perisytiharan tentang kelihatan anak bulan berkumandang di udara. Aku melihat anak bulan pada malam Jumaat kemudian aku balik ke Madinah al-Munawwarah pada akhir bulan, pada masa itu aku ditanya oleh Abdullah bin Abbas yang menyebut tentang anak bulan”. Katanya, “Bilakah kamu melihat anak bulan?”. Aku menjawab, “Kami melihat pada malam Jumaat!”. Ibnu Abbas bertanya lagi katanya, “Adakah engkau sendiri melihat anak bulan itu?”. Aku menjawab, “Ya, orang lain pun melihatnya dan mereka itu berpuasa, Muawiyah turut berpuasa”. Ibnu Abbas berkata, “Kami di sini melihat anak bulan pada malam Sabtu, oleh itu kami terus berpuasa hingga kami sempurnakan 30 hari atau hingga kami melihat anak bulan Syawal”. Aku bertanya, “Tidakkah memadai bagi kamu dengan penglihatan anak bulan itu oleh Muawiyah dan puasanya?”. Ibnu Abbas menjawab, “Tidak! Beginilah caranya Rasulullah s.a.w. menyuruh kami”.
(Riwayat Imam Muslim)

Hadis ini menunjukkan bahawa Ibnu Abbas tidak mengambil kira rukyah penduduk Syam dan tidak menjadi wajib atas penduduk satu-satu negeri beramal dengan rukyah yang berlaku di negeri lain (berlainan matla’).

Hadis Ibnu Umar bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
" َيِضَر َرَمُع ِنْبا ِنَع ُللها َلاَق ،ُهْنَع : ملسَو ِهْيلَع للها ىَلَص للها ُلوُسَر َلاَق :ِإَمن َّشلا اْهُر ِت ْسٌع َوِعْشُرْون ،َ َف َلا ُصتْوُمْو اىَّتَح َت َرْوه ،ُ َو َلا ُتْفِطُرْو َح ا ّىتَتَرْوُهَف ِإْنُغ َّمَع َلْيُكْم َفْقاُدُرْوَل اُه"
)و ملسم هاورأدمح(
Maksudnya;
Daripada Ibni Umar r.a. berkata, telah bersabda Rasulullah s.a.w. “Satu bulan mengandungi 29 hari, oleh itu jangan kamu berpuasa (di bulan Ramadhan) hingga kamu melihat anak bulan (Ramadhan) dan jangan kamu berbuka (berhari raya) hingga kamu melihat anak bulan (Syawal). Jika terlindung hilal daripada pandangan kamu, sempurnakan bilangan anak bulan itu (30) hari”.
(Riwayat Imam Muslim dan Imam Ahmad)

Hadis ini menunjukkan bahawa wajib puasa tertakluk kepada rukyah (melihat anak bulan), sungguhpun begitu tidaklah dikehendaki setiap orang melihat anak bulan. Jika mendung berlaku pada malam itu, sempurnakanlah bilangan bulan 30 hari (atau dengan perisytiharan dari pemerintah).

b- Qias

Ulama’ Mazhab Syafi’i mengqiaskan perbezaan terbit bulan dengan perbezaan terbit matahari yang membawa kepada berlaku perbezaan waktu solat.

c- Hukum akal

Syarak telah mengaitkan wajibnya berpuasa dengan timbulnya bulan Ramadhan dan permulaan Ramadhan adalah berbeza disebabkan oleh perbezaan negeri-negeri yang membawa kepada perbezaan mula berpuasa di negeri-negeri yang berlainan.

iv. Penggunaan Istilah

Istilah “Idul Adha” amat masyhur digunakan dalam hadis-hadis dan kitab-kitab feqah. Masyarakat Islam di Malaysia kebiasaannya menggunakan istilah “Hari Raya Korban” yang sememangnya bertepatan dengan istilah Idul Adha. Akan tetapi tidak ada kitab hadis dan feqah yang menggunakan istilah “Idul Hajj” yang juga disebut oleh sesetengah masyarakat Islam sebagai “Hari Raya Haji”. Ini adalah satu kesilapan. Sebenarnya istilah yang wujud hanyalah “Idul Adha” yang dirayakan oleh seluruh umat Islam di dunia sama ada yang mengerjakan haji atau tidak.
Ibadat Puasa Sunat 9 Zulhijjah

Sanad dan matan hadis
َحُمَو ىَّنَثُمْلا ُنْب ُدَّمَحُم اَنَثَّدَح ٍراَّشَب ُنْب ُدَّم) ىَّنَثُمْلا ِنْباِل ُظْفَّللاَو ( اَلاَق : اَنَثَّدَح ٍرَفْعَج ُنْب ُدَّمَحُم اَنَثَّدَح هَّللا يِضَر ِّيِراَصْنَلأا َةَداَتَق ىِبَأ ْنَع َّيِناَّمِّزلا ٍدَبْعَم َنْب ِهَّللا َدْبَع َعِمَس ٍریِرَج ِنْب َناَلْيَغ ْنَع ُةَبْعُش َّنَأ هْنَع َلاَق ِهِمْوَص ْنَع َلِئُس َمَّلَسَو ِهْيَلَع هَّللا ىَّلَص ِهَّللا َلوُسَر : هَّللا ىَّلَص ِهَّللا ُلوُسَر َبِضَغَف هْنَع هَّللا يِضَر ُرَمُع َلاَقَف َمَّلَسَو ِهْيَلَع : َعْيَبِبَو لاوُسَر ٍدَّمَحُمِبَو اًنیِد ِماَلْسِإْلاِبَو اًّبَر ِهَّللاِب اَنيِضَر اَنِت َلاَق ًةَعْيَب : َلاَقَف ِرْهَّدلا ِماَيِص ْنَع َلِئُسَف : َرَطْفَأ لاَو َماَص لا) َرَطْفَأ اَمَو َماَص اَم ْوَأ (َلاَق : َلِئُسَف َلاَق ٍمْوَی ِراَطْفِإَو ِنْيَمْوَی ِمْوَص ْنَع : َلاَق ؟ َكِلَذ ُقيِطُی ْنَمَو :اَطْفِإَو ٍمْوَی ِمْوَص ْنَع َلِئُسَو ِنْيَمْوَی ِر َلاَق : َلاَق َكِلذِل اَناَّوَق َهَّللا َّنَأ َتْيَل : َلاَق ٍمْوَی ِراَطْفِإَو ٍمْوَی ِمْوَص ْنَع َلِئُسَو : َدُواَد يِخَأ ُمْوَص َكاَذ َلاَق ملاَّسلا ِهْيَلَع : َلاَق ؟ ِنْيَنثلاا ِمْوَی ِمْوَص ْنَع َلِئُسَو : َو ِهيِف ُتْدِلُو ٌمْوَی َكاَذ ُتْثِعُب ٌمْوَی) َلِزْنُأ ْوَأَّيَلَع ( َلاَق ِهيِف : َلاَقَف : َلاَق ِرْهَّدلا ُمْوَص َناَضَمَر ىَلِإ َناَضَمَرَو ٍرْهَش ِّلُآ ْنِم ٍةَثلاَث ُمْوَص : َلاَقَف َةَفَرَع ِمْوَي ِمْوَص ْنَع َلِئُسَو : َةَيِقاَبْلاَو َةَيِضاَمْلا َةَنَّسلا ُرِّفَكُي َلاَق :َو ِمْوَی ِمْوَص ْنَع َلِئُس َلاَقَف َءاَروُشاَع : َلاَق َةَبْعُش ِةَیاَوِر ْنِم ِثیِدَحْلا اَذَه يِفَو َةَيِضاَمْلا َةَنَّسلا ُرِّفَكُی : ِمْوَص ْنَع َلِئُسَو َنَثَّدَحو اًمْهَو ُهاَرُن اَّمَل ِسيِمَخْلا ِرْآِذ ْنَع اَنْتَكَسَف ِسيِمَخْلاَو ِنْيَنثلاا ِمْوَی اَنَثَّدَح ٍذاَعُم ُنْب ِهَّللا ُدْيَبُع هايِبَأ. ُةَباَبَش اَنَثَّدَح َةَبْيَش يِبَأ ُنْب ِرْكَب وُبَأ اَنَثَّدَحو ح . ُرْضَّنلا اَنَرَبْخَأ َميِهاَرْبِإ ُنْب ُقَحْسِإ اَنَثَّدَحو ح ْحَأ يِنَثَّدَحو ِداَنْسِلإا اَذَهِب َةَبْعُش ْنَع ْمُهُّلُآ ٍلْيَمُش ُنْب ٍللاِه ُنْب ُناَّبَح اَنَثَّدَح ُّيِمِراَّدلا ٍديِعَس ُنْب ُدَم ِهيِف َرَآَذ ُهَّنَأ َرْيَغ َةَبْعُش ِثیِدَح ِلْثِمِب ِداَنْسِلإا اَذَه يِف ٍریِرَج ُنْب ُنلاْيَغ اَنَثَّدَح ُراَّطَعْلا ُناَبَأ اَنَثَّدَحَسيِمَخْلا ِرُآْذَی ْمَلَو ِنْيَنثلاا .
)ملسم هاور(
i. Matan hadis yang dibahaskan:
َةَيِقاَبْلاَو َةَيِضاَمْلا َةَنَّسلا ُرِّفَكُی َلاَقَف َةَفَرَع ِمْوَی ِمْوَص ْنَع َلِئُسَو
Maksudnya;
Ditanya kepada Rasulullah s.a.w. berhubung puasa pada hari Arafah, maka Rasulullah s.a.w. bersabda; “Berpuasa pada hari Arafah menghapuskan dosanya setahun sebelum dan setahun selepas”.
(Riwayat Imam Muslim)
) فرش نب ىيحی اَّیرآز يبأ نیدلا ىيحم ماملإل ملسم حيحص حرشملا ةسسؤم ،مايصلا باتآ ،يوونلاةرهاقلا ،راتخ(.
ii. Makna potongan hadis:
Al-Syeikh Sulaiman al-Bajairami menjelaskan;
" هلب􀑧ق ي􀑧تلا ةن􀑧سلا " ةنسلا ةفرع موی لبق ىتلا ةن􀑧سلاب دار􀑧ملا يأهرهش غارفب متت يتلا.
Maksudnya;
“Yang dikehendaki dengan makna tahun sebelum hari Arafah ialah tahun yang sempurna (cukup 12 bulan) hingga sampai bulan Zulhijjah”.
) نملاه ،بيطخلا ىلع يمريجب405 ءزج ،2، توريب ،ركفلا راد(.
iii. Fiqh al-Hadis:
Berdasarkan hujah riwayat Imam Muslim, Imam al-Nawawi sebagai mujtahid mazhab al-Syafi’i mensabitkan bahawa berpuasa pada hari Arafah itu adalah sunat. Dengan sebab itulah Imam al-Nawawi meletakkan puasa pada hari Arafah di dalam “Bab Puasa Sunat”.
iv. Pelaksanaan Ibadat Puasa Sunat 9 Zulhijjah
a- Siapakah yang disunatkan berpuasa hari Arafah dan bilakah waktunya?
Al-Syeikh Syamsuddin Muhammad bin al-Khatib al-Syarbini menjelaskan kenyataan Imam al-Nawawi berhubung dengan berpuasa pada hari Arafah;

" ربخل جاحلا ريغل ةّجحلا يذ عسات وهو ةفرع موی موصو ملسم) ةنسلا رفكی هنأ هللا ىلع بستحا ةفرع موی مايصهدعب يتلا ةنسلاو هلبق يتلا" (.

Maksudnya;
“Dan berpuasa pada hari Arafah itu adalah pada 9 Zulhijjah bagi orang yang tidak mengerjakan haji berdasarkan hadis riwayat Imam Muslim (Puasa pada hari Arafah dihitung di sisi Allah menghapuskan dosa seseorang pada tahun sebelum dan tahun selepas)”.

Al-Syeikh Syamsuddin Muhammad bin al-Khatib al-Syarbini menjelaskan lagi;
" و هرطف هل نسی لب ،ةفرع موی موص هل نسی لاف جاحلا امأإ ن هل هموصف ،ءاعدلا ىلع ىوقيلو ،ناخيشلا هاور ،عابتلال ایوق ناآ ىلولأا فلاخ".

Maksudnya;
“Adapun bagi orang yang mengerjakan ibadat haji maka tidak disunatkan baginya berpuasa pada hari Arafah bahkan disunatkan bagi dirinya berbuka puasa sekalipun dia berkemampuan untuk berpuasa. Ini kerana mengikut amalan baginda Muhammad s.a.w. berdasarkan hadis riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim. Dan hendaklah orang yang mengerjakan ibadat haji banyak berdoa. Maka berpuasa pada hari Arafah bagi orang yang mengerjakan ibadat haji itu adalah menyalahi yang terlebih utama”.

) هيلوا جاهنملا ظافلأ يناعم ةفرعم ىلإ جاتحملا ينغم دمحم خيشلاينيبرشلا بيطخلا، ءزج :1ركفلا راد ، توريب.(
Al-Syeikh Jalaluddin Muhammad bin Ahmad al-Mahalli menambah;

"هنأ دواد يبأ ثیدحل هوركم ليقو نع ىهن ملسو هيلع هللا ىّلص يف نأب هفعضو ةفرعب ةفرع موی موصإ لاوهجم هدانس".

Maksudnya;
“Dan pendapat fuqaha’ yang lemah bahawa makruh bagi orang yang mengerjakan ibadat haji itu berpuasa pada hari Arafah. Ini kerana hadis riwayat Abi Daud bahawasanya Rasulullah s.a.w. menegah berpuasa pada hari Arafah bagi orang yang mengerjakan ibadat haji di Arafah. Ahli hadis menganggap hadis ini adalah daif kerana terdapat majhul pada sanadnya (perawi yang tidak dikenali)”.

)اتيشاحن، يبويلقلا نیدلا باهش، ىلع ةريمعب نیدلا باهش ىلحملا دمحأ نب دمحم نیدلا للاج حرش، نملاه :73، ءزج :2، ركفلا راد(.

b- Bagaimana pelaksanaan puasa sekiranya berlaku syak berhubung tarikh 9 Zulhijjah?
Syeikh Syihabuddin dalam kitab Umairah menyatakan;

) " ةفرع مویو ( میرحت لاف ةجحلا للاه يف كشلا لصح ولو دعب ناضمر نم نيثلاثلا مايص يف امآ هموص يف ةهارآ لاو هلوأ يف كشلا".

Maksudnya;
“(Dan hari Arafah) dan sekiranya berlaku syak berkenaan hilal Zulhijjah maka tiada haram dan tiada makruh berpuasa pada hari Arafah sebagaimana berpuasa pada hari yang ke-30 Ramadhan setelah syak pada kedudukan hilal awal Ramadhan”.

)ناتيشاح، يبويلقلا نیدلا باهش، ب نیدلا باهش ىلع ةريمع ىلحملا دمحأ نب دمحم نیدلا للاج حرش، نملاه :73، ءزج :2، ركفلا راد(.

Al-Syeikh Zainuddin Abdul Aziz al-Malibari menambah;
" ةفرع عم نماثلا موص طوحلأاو "

Maksudnya;
“Dan lebih cermat lagi berhati-hati, berpuasalah pada 8 dan 9 Zulhijjah”.

) نیدلا نیز خيش هيلوا نيعملا حتف ىلع نيبلاطلا ةناعإ ةيشاح يرابيلملا زیزعلا دبع، نملاه :265، ءزج :2، ركفلا راد ، توريب(.

Al-‘Allamah Abi Bakar Usman bin Muhammad Syata al-Dumyati mengulas;
" عقاولا يف عساتلا وه نوكی امبر هنلأ "

Maksudnya;
“Kerana bahawasanya (berpuasa pada hari yang ke-8 Zulhijjah itu) kadang-kadang jatuh pada 9 Zulhijjah”.

) لوا نيعملا حتف ىلع نيبلاطلا ةناعإ ةيشاح نیدلا نیز خيش هي يرابيلملا زیزعلا دبع، نملاه :265، ءزج :2، ركفلا راد ، توريب(.

c- Adakah puasa hari Arafah (9 Zulhijjah) mengikut negara Arab Saudi ataupun mengikut matla’ negara masing-masing?

Al-Syeikh Syamsuddin Muhammad bin al-Khatib al-Syarbini menjelaskan matan Minhaj al-Talibin oleh Imam al-Nawawi;

" اعطق هنم بیرقلا دلبلا همكح مزل دلبب يؤر اذإو، دادغبآ ةدحاو دلبآ امهنلأ ةفوكلاو ... زاجحلاآ حصلأا يف ديعبلا نود قارعلاو."

Maksudnya;
“Dan apabila dilihat hilal di sesuatu negara maka wajiblah hukum yang sama bagi negara berhampiran sebagaimana kota Baghdad dengan kota Kufah, tidak bagi negara yang berjauhan seperti negara Hijaz dengan negara Iraq”.
Maksud di dalam negara yang satu ialah matla’ yang sama. Bagi matla’ Malaysia adalah terletak di dalam matla’ Asia Tenggara. Oleh itu sewajarnya penentuan tarikh Idul Adha mengikut persetujuan Majlis Mesyuarat Tidak Rasmi Menteri-Menteri Agama MABIMS.

Kesimpulan

Fahaman yang menyatakan “Idul Adha” disambut berdasarkan ketentuan Hari Wukuf di Arafah (sama dengan Arab Saudi) bagi negara yang tidak sama matla’ dengan Arab Saudi adalah tertolak dan tidak boleh diterima.

Ini kerana Hari Wukuf di Arafah dan “Idul Adha” adalah tertakluk kepada penentuan awal Zulhijjah menurut hisab penentuan awal bulan hijriah, ia mengambil kira cara anak bulan dilihat (Imkanur-rukyah) iaitu:

“Hilal dianggap boleh kelihatan apabila kiraan memenuhi salah satu daripada syarat-syarat berikut:

a) Ketika matahari terbenam, ketinggian bulan tidak kurang daripada 2º dan jarak lengkung bulan-matahari tidak kurang daripada 3º,
ATAU

b) Ketika bulan terbenam, umur bulan tidak kurang daripada 8 jam selepas ijimak berlaku”.

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Laundry Detergent Coupons